Принцип наскрізних персонажів. Оноре Бальзак – син нотаріуса, що розбагатів під час наполеонівських війн. Його романи стали як би еталоном реалізму першої половини 19 століття.
Письменник буржуазії, хазяїна нового життя. Він тому й відвернувся від твердження В. Гюго, що “дійсність у мистецтві не є дійсність у житті”, і бачив завдання свого великого добутку в показі не “уявлюваних фактів”, а в показі того, що “відбувається всюди”. “Усюди” зараз – торжество капіталізму, самоствердження буржуазного суспільства
Показ
Думка про єдину систему добутків виникла в Бальзака в 1833 році, коли він зрозумів, що його прагнення дати широку панораму життя Франції, що приводило до виникнення побічних сюжетних ліній, не може бути реалізоване в одному романі. Так стала складатися “Людська комедія” з її перехідними з роману в роман персонажами, зі своїм вищим світлом – з маркізами д Эспар, віконтесою де Босеан, графами Ресто, герцогами де Гранлье, міом буржуа, представлених бароном Нюсинженом,
Романи “Людської комедії” автор розмістив по наступних розділах:
1) етюди вдач, куди входили сцени приватного, провінційного, паризького, політичного, сільського життя;
2) філософські етюди;
3) аналітичні етюди
Остання частина виявилася найменш розробленою: принцип, що лежав в основі “фізіології”, виявився непродуктивний для серйозного аналізу суспільства. Філософські етюди дають подання – у загальному виді – про відношення автора до Творчості ( ” Невідомий шедевр”), страстям і людському розуму ( ” Пошуки абсолюту”), міркуванням про соціальний двигун всіх подій” ( “Шагренева шкіра”). Сцени вдач у формах самого життя відтворюють реальну дійсність, розкриваючи її справжню її сутність. За безстороннє зображення сучасності критика не раз називала Бальзака аморальним письменником
Основні принципи своєї творчості Б. виклав в “Передмові до “Людської комедії” в 1842 році. Це маніфест реалістичного мистецтва Франції. В основі його методу лежить науковість.
Бальзак, син століття Освіти, сучасник біологів-систематиків, підкорив цю статтю наукової чіткості й доказовості. Кюв’є й Сент-Илер були названі їм першими. Кюв’є писав про причинно обумовлену залежність всіх органів організму, Сент – Илеру належить думка про зв’язок живої істоти з його оточенням, його середовищем: “Суспільство створює з людини, відповідно середовищу, де він діє, стільки ж різноманітних видів, скільки їх існує у тваринному світі”.
Але письменник бачить колосальну різницю між миром природи й людським миром, що обумовлено складним психічним і інтелектуальним пристроєм особистості. До Бальзака Бюффон уже висловлював подання про єдиний план будови органічного мира
Письменник хоче знайти закони, по яких будується людська система
Бальзак, як і романтики, теж писав про страсті, але їхня спрямованість у нього змінилася, як змінився і якісний їхній склад: ” думка або пристрасть, що вміщає думку й почуття, явища соціальні…вони й руйнівні”. Бальзаківська пристрасть, по-перше, стала розумової, а по-друге, визначалася соціальним станом людини. Більшість страстей в ” Людській комедії” – це не любов, а прагнення до багатства або влади. Якщо з’являється теперішнє почуття, не пов’язане з розрахунком, звичайно воно приречено на загибель
Бути може, вплив наукового духу часу на Бальзака ні в чому не позначалося так яскраво, як у його спробі з’єднати в одне ціле свої романи. Він зібрав всі видані романи, приєднав до них ряд нових, увів у них загальних героїв, зв’язав родинними, дружніми й іншими зв’язками окремі особи й, таким чином, створив, але не довів до кінця грандіозну епопею, що назвала “Людська комедія”, і яка повинна була як би послужити науково-художнім матеріалом для вивчення психології сучасного суспільства
У передмові до “Людської комедії” він сам проводить паралель між законами розвитку тваринного миру й людського суспільства. Він сам говорить, що ідея створення цього величезного добутку народилася з порівняння людини із тваринним миром. Різні види тварин представляють тільки видозміну загального типу, що виникають залежно від умов середовища; так, залежно від умов виховання, навколишнього оточення й т. д. такої ж видозміни людини, як осів, корова й т. д. – і види загальної тварини типу
Він зрозумів, що Суспільство подібно Природі: суспільство створює з людини, відповідно середовищу, де він діє, стільки ж різноманітних видів, скільки їх існує у тваринному світі. Але є багато розходжень: суспільний стан відзначений випадками, яких ніколи не допускає Природа. У тварин не буває внутрішньої боротьби – вони тільки переслідують один одного. У людей боротьба більше складна, вони мають розум
Зміст мого добутку – додати фактам з життя людей, фактам повсякденним, подіям особистого життя стільки ж значення, скільки історики надавали значення громадського життя народів
Кожна з моїх частин (сцени із провінційн, приватної, паризької, політичної, військової й сільської) має властиву їй фарбування
З метою наукової систематизації Бальзак розбив все це величезна кількість романів на серії. Крім романів Бальзак написав ряд драматичних добутків; але більша частина його драм і комедій не мала успіху на сцені
Приступаючи до створення гігантського полотна, Бальзак своїм вихідним принципом повідомляє об’єктивність – “самим істориком повинне було виявитися французьке суспільство, мені залишалося тільки бути його секретарем”. Частини епопеї – етюди (як учений, що ретельно досліджує живий організм). Більше 2000 персонажів в “Людській комедії” Бальзака