Матеріал уроку. Акровірш “Людина”. Марія Чумарна “Перші люди на Землі”.
Мета. Уточнити й розширити уявлення учнів про світ, родину, сім’ю, їх значення для людини; розвивати навички правильного та виразного читання; вчити учнів висловлювати власну думку, давати повні відповіді на запитання; виховувати любов і повагу до Батьківщини.
Обладнання. Ілюстрації із зображенням перших людей.
Хід уроку
І. Ознайомлення з новим розділом.
На дошці напис.
“Пізнай свій край, себе, свій рід,
Народ, свою землю –
І
– Як ви розумієте цей вислів? Спробуйте його пояснити.
1. Підготовча робота.
– Переставте слова місцями і прочитайте назву розділу.
СВІТУ Я НАРОДИВСЯ ДЛЯ (запис на дошці)
(я народився для світу)
– Як можна пояснити цю назву?
– Давайте пофантазуємо.
– Навіщо я народився у цій сім’ї, у цій країні, у цьому світі?
– Ви чули вислів “народився у сорочці”?
“Народитися в сорочці” – значить, бути щасливим у житті. У багатьох українських казках зустрічаємося із мотивом чарівної сорочки, котру сестри-змії носії мудрості і
Герой, одягнувши сорочку на своє тіло, стає могутнім і нездоланним, він перероджується у безсмертного витязя, то чинить суд на землі, стає володарем земного царства.
2. Робота з підручником.
– Розгляньте малюнок до розділу.
– Хто зображений на першому плані? Зверніть увагу, що на хлопчику вишита сорочка (як оберіг у мандрівках по світу). Хлопчик буде мандрувати світом.
– Як називається тваринка, зображена біля хлопчика?
– Який зв’язок між хлопчиком і твариною?
– Що зображено на другому плані малюнка?
3. Робота над акровіршем.
– Послухайте вірш. (Вчитель читає акровірш “Людина”.)
– Прочитайте вірш мовчки.
– Чому перші літери у рядках виділені?
– Яке слово читаємо з перших букв кожного рядочка?
– Як називається вірш, назву якого можна прочитати за першими літерами у рядках?
II. Підготовка до вивчення нового матеріалу.
Мовна розминка.
– Які у вас виникають асоціації зі словом “людина”?
(Особистість, дитина, малюк…)
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Слово вчителя.
Людське “Я” складається з таких складових: Я – особистість; Я – член сім’ї, родини; Я – частка народу; Я – частка людства. Тільки повнота всіх цих складових у їхній природній послідовності і складає людину як цілість, як божественне творіння.
Як діяти в соціумі, не розуміючи, як складались закони його співжиття? Традиції – це не лише набір певних ритуалів: за ними стоїть глибинне знання про закони виживання людини саме в цьому соціумі, саме на цій землі, саме в цьому обереговому колі, яке ми називаємо родовою пам’яттю.
Сьогодні на уроці ми будемо вчитися розуміти світ, створений для кожного з нас. Є світ видимий і світ невидимий. Поезія, казка, байка обертає світ невидимий у світ видимий, цікавий, правдивий і таким чином дає кожній людині осягнути велику таїну людського життя.
IV. Опрацювання тексту “Перші люди на землі”.
1. Слухання тексту учнями. Перевірка первинного сприймання.
– Слухаючи твір, подумайте, про що ви вже знали, а що з почутого вам не зрозуміле. Підготуйте запитання.
– Чи читали ви міфи інших народів про перших людей на землі? Пригадаймо казку “Івасик-Телесик”. Дивовижна казка. У ній розповідається про те, як із простого дерев’яного полінця дід витесав бабі маленького хлопчика. Вона поклала його в колиску і почала “телесувати”.
Що ж означає це рідкісне в нашій мові слово? Хіба що у цій казочці його й почуєш. Баба гойдає свого дерев’яного синочка в колисочці і співає йому колискову пісню.
Дуже цікаво було б почути, як звучала ця пісня, адже саме співане слово і рух колиски перетворюють мертве полінце у живе тіло Івасика.
Телесувати – значить творити тіло!
Так в алегоричних символах казка розповідає про диво народження і про силу та вплив материнського слова.
2. Словникова робота.
– Що таке міф?
Міфами часто називають власне казки, але ті, в яких яскраво виражені сліди древніх світоглядно-релігійних культур. Відомі українські міфи про Сокола-Рода, богиню Ладу та інші. До ряду міфологічних можна віднести і казки про Діда-Всевіда.
3. Читання тексту учнями мовчки.
Запитання за прочитаним.
– А як ви уявляєте собі перших людей?
– Які думки і побажання ви вклали б у свої творіння?
– Прочитайте останнє речення ще раз. Поясніть, як ви його зрозуміли.
4. Розвиток читацьких навичок.
Читання “ланцюжком” з правильним інтонуванням речень, різних за метою висловлювання.
Вибіркове читання.
V. Підсумок уроку.
– Як називається розділ, який ми почали читати?
– Про що йтиметься у творах цього розділу?
– Чи виникла у вас цікавість до того, що ви прочитали про перших людей на землі?
– Чи знайоме вам відчуття гордості за свою батьківщину?
VI. Домашнє завдання.
Навчитися виразно читати текст “Перші люди на землі”.
Намалювати “портрети” за уявою та скласти словесний образ перших людей.