Мета: почати ознайомлення учнів з новим розділом “У країні дитинства”; вдосконалювати навички свідомого виразного читання; вчити аналізувати прочитане, оцінювати вчинки дійових осіб, визначати головну думку твору; розвивати зв’язне мовлення, творчу уяву; виховувати працелюбність, наполегливість.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Нумо, діти, підведіться!
Всі приємно посміхніться.
Пролунав уже дзвінок,
Починаємо урок!
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Артикуляційна гімнастика
– “Кицька”.
Губи в
– “Піймати мишку”.
Губи в посмішці, відкрити рот, вимовити “а-а” і прикусити широкий кінчик язика (зловили мишку за хвостик).
– “Конячка”.
Витягнути губи, відкрити рот, поцокати “вузьким” язиком (як цокають копитами конячки).
2. Гра “Нумо, прочитай”
– Складіть слова, переставивши букви.
Трфуки | Мьіфл | Олбтуф | Іфніш |
(фрукти) | (фільм) | (футбол) | (фініш) |
III.
Гра “Ти – мені, я – тобі”. Робота в групах
Учні в групах ставлять одне одному запитання за змістом розділу “Пейзаж у прозових творах”. Оцінюють роботу одне одного.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні ми починаємо вивчати новий розділ.
– Прочитайте його назву.
– Як ви вважаєте, про що йтиметься у творах цього розділу?
– Які за жанром твори ми будемо вивчати?
– Твори яких авторів будемо читати?
– З ким із них ми вже знайомі?
– А з ким познайомимося?
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Читання вступної статті до розділу учнями в парах
– Якою темою об’єднані твори розділу?
– Чому дитинство називають найцікавішою порою?
– Доберіть синонім до слова кортить. (Хочеться)
2. Опрацювання тексту Івана Сенченка “Скажіть, будь ласка, чи є у вас молодша сестра…?”
1) Виразне читання тексту вчителем.
– Чи сподобалось вам оповідання?
– Які почуття воно у вас викликало?
– Які картини ви уявляли, слухаючи його?
2) Словникова робота.
Читання слів “луною” за вчителем, а потім – мовчки
Ім’я | Кликати |
Сусіди | Граєтеся |
Терпець | Розкажіть |
Клопоту | Образитися |
– У якій колонці всі слова є іменниками?
– До якої частини мови належать слова другої колонки?
– Доберіть синоніми до слова клопоту. (Мороки, турботи)
3) Фізкультхвилинка.
4) Гра “Бджілки”.
Самостійне напівголосне читання оповідання учнями
5) Аналіз змісту прочитаного з елементами вибіркового читання.
– Яке питання ставить нам автор?
– Які почуття він передає в цьому запитанні?
– Як звати головного героя?
– Як звати його сестру?
– Як він ставиться до запитань молодшої сестрички?
– Як ви розумієте слова “урвався терпець”?
– Якими словами автор передає щирість, безпосередність маленької дівчинки?
– З якою інтонацією слід читати слова автора? А з якою – слова Ніни?
6) Робота в парах.
Розігрування діалогу між Олегом і Ніною.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
Гра “Закінчи речення”
– Сьогодні на уроці я вчився…
– Я зрозумів…
– Мені найбільше сподобалося…
– Хотів би ще дізнатися…
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підготувати розповідь про своїх молодших братиків і сестричок.