В основу сюжету цього твору Пушкін поклав напівлегендарні відомості про існування на острові Яві отрутного дерева упас-анчар. Мандрівники розповідали, що це дерево отруює околишнє повітря й сік його смертельний. Вожді місцевих племен посилали присуджених до страти збирати отрутну смолу анчара, що вживали для отруєння стріл.
Великий поет використовував ці оповідання про отрутне дерево, щоб створити алегоричний образ необмеженого деспота, що несе смерть і знищення всьому живому, що віднімає в людини найдорожче – життя.
Вірш ділиться
Отрутне дерево рисується поетом як предмет, що несе загибель всьому живому, як якесь фантастична істота, всесильна й всенищівне. При зображенні анчара Пушкін використовував художні деталі, спрямовані на розкриття його основної властивості – згубності для всього навколишнього: анчар коштує “у пустелі хирлявої й скупий”, “один у всієї вселеної”, породила його Природа “у день гніву”,
В образі владики Олександр Сергійович підкреслює його всевладдя, безжалісність (“послав до анчара владним поглядом”, “непереможний владика”), гибельность для всього навколишнього (умирає раб, “загибель розіслав до сусідів у далекі межі”). В образі раба підкреслена його покірливість, покірність своїй долі (“слухняно в шлях потік”, “умер бідний раб у ніг непереможного владики”). Образ князя й образ слуги різко протипоставлені один одному, Пушкін скористався прийомом антитези при окресленні цих образів (“непереможний владика” і “бідний раб”), однак, різко засудивши такий поділ людей, поет відзначив у них загальне: “Але людини людина послала до анчаруе”.
А образ анчара доповнює образ владики, підсилює його, робить яскравим і більше значним. Анчар несе смерть навколишній природі, князь – людям.
Ідейний зміст вірша “Анчар” – зображення згубної для суспільства влади самодержавства, заклик до його знищення. Думка ця виражена в алегоричних образах і тому вірш був пропущений цензурою.
Поява в пресі “Анчара” мало велике суспільно-політичне значення. Це був виступ поета проти самодержавства, хоча й замасковане