Мета: вдосконалювати навички свідомого виразного читання художніх творів; вчити аналізувати прочитане, висловлювати свої почуття; розвивати зв’язне мовлення, образне мислення; виховувати любов до прекрасного.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Видумуй,, пробуй, твори!
Розум, фантазію прояви!
Активним і уважним будь
І про кмітливість не забудь!
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Робота над скоромовкою
Гра “Дощик”
Діти читають хором.
– Накрапає дощ (тихо).
– Дощ пускається сильніше (голосніше).
–
– Дощ слабшає (тихіше).
– Дощ припинився (читання припиняється).
Качка чотири яєчка знесла,
В червні вона каченят навела.
Ходить тепер вона з ними на річку,
Їсть по дорозі смачненьку суничку.
2. Артикуляційна гімнастика
– “Гойдалки”.
Посміхнутися; відкрити рот; кінчик язика за верхні зуби; кінчик язика за нижні зуби.
– “Годинник”.
Посміхнутися; відкрити рот; кінчик язика (як годинникову стрілку) переводити з одного куточка рота в інший.
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Гра “Хто краще?”
Конкурс на краще виразне читання вірша
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Відгадайте загадку.
– Сумно у гаях блукає,
Жовті шати одягає.
Золотисту стелить постіль –
Жде сестрицю білу в гості. (Осінь)
– Сьогодні наш урок присвячений порі року, яку, мабуть, чи не найбільше оспівано і художниками, і композиторами, і, звісно ж, майстрами художнього слова. На уроці ми поринемо у чарівну красу осені за допомогою твору художньої літератури і живопису.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Гра “Рибки”
Самостійне мовчазне читання тексту оповідання учнями
– Чи сподобалося вам оповідання?.
– Що ви уявляли, читаючи його?
– Який настрій воно у вас створило?
– Які почуття викликало?
2. Словникова робота
Читання колонок слів “луною” за вчителем
День тече
Джмелі замовк
Цвіркун заспівав
Сполоханий спалахнула
– Прочитайте слова з м’якими приголосними звуками.
– У яких словах букв більше, ніж звуків?
3. Робота в парах. Підготовка до Виразного читання оповідання
– У якому темпі, з якою силою голосу будете читати оповідання?
– Де зробите найдовшу паузу?
– Які слова виділите голосом при читанні?
4. Виразне читання оповідання учнями
– Про яких мешканців осіннього саду розповідається в оповіданні?
– Хто ласував солодким яблуком?
– Чому злякався цвіркун?
– Чим на вашу думку може ще пахнути осінній сад?
– Чи доводилося вам відчувати подібні запахи?
5. Робота в групах. Гра “Утвори пару”
Джмелі | Пролетів |
Яблуко | Тече |
Сік | Пахнуть |
Цвіркун | Літають |
Птах | Впало |
Зірка | Виплив |
Місяць | Заспівав |
Яблука | Спалахнула |
6. Фізкультхвилинка
7. Робота за картиною Катерини Білокур “Богданівські яблука”
Учні описують картину, відповідаючи на запитання, подані в підручнику.
8. Біографічна довідка
– Катерина Василівна Білокур народилася 7 грудня 1900 року в селі Богданівка Пирятинського повіту Полтавської губернії (нині – Яготинський район Київської області) у бідній селянській родині. Сама навчилася писати й читати. “На цьому моя початкова, середня і вища освіта закінчилася”,- згадувала пізніше Катерина Білокур.
У дитинстві малюванням не займалася, про мистецтво дізналася вже в отроцтві з книг.
У 1954 році в Парижі на міжнародній виставці демонструються її картини “Цар-колос”, “Берізка” і “Колгоспне поле”, які високо оцінив Пабло Пікассо. Коли всесвітньо відомий маестро побачив на міжнародній виставці в Парижі картини Катерини Білокур, кажуть, що він довго стояв біля них, немов загіпнотизований, а потім назвав її геніальною і додав: “Якби в нас була такого рівня художниця, ми змусили б світ заговорити про неї”.
Творчість художниці з села Богданівни належить до найкращих надбань української культури XX століття, вона стала предметом вивчення й дослідження мистецтвознавців.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
– Чи сподобався вам сьогоднішній урок?
– Що вас найбільше зацікавило?
– З яким настроєм завершуєте урок?
– Як оцінюєте свою роботу на уроці?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Скласти коротку розповідь за одним із прислів’їв, поданих у підручнику (с. 62-63).