Мета: розширити знання учнів про народні легенди; розвивати зв’язне мовлення, вміння аналізувати, співставляти, порівнювати прочитані твори, оцінювати вчинки дійових осіб; виховувати любов до рідного слова.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні ми продовжимо вивчати твори усної народної творчості. Пригадаємо один із її жанрів.
Закінчіть речення.
Невеликі за обсягом твори-розповіді, у яких відбилися народні уявлення про виникнення рослин,
– Назвіть легенди, з якими ви ознайомилися, готуючись до уроку (“Чому у морі вода солона”; “Перекази старих людей про чарівну квітку папороть”; “Чому кує зозуля”; “У золота сльози ллються”.)
– Яка легенда вам найбільше сподобалася?
III. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
Робота в парах
– Упізнайте твір за зачином і кінцівкою.
- Багато років тому назад жили два брати. Один бідний, а другий багатий. Померли їхні батько й мати. Тоді менший
- Вони покотилися з гори прямо в море та й потонули. Отож і до цього часу на дні моря крутяться жорна та все мелють і мелють сіль. (“Чому в морі вода солона”) Коли папороть розквітає, ніч буває яснішою, і море коливається. Бутон квітки розкривається з тріском і розпускається золотим або червоним кривавим полум’ям, настільки яскравим, що око не в змозі виносити дивовижного блиску.
Цієї ж миті селянин назавжди втратив мудрість і забув про всі дива, які з ним трапилися. (“Перекази старих людей про чарівну квітку папороть”)
- Про зозулю питаєте? Давно те було. Не знаю, правда, але колись розповідали старі люди, нібито справді таке було.
- Пішли якось дівчата до озера купатися. От накупалися, стали збиратися додому. Коли ж в одної одежі нема.
- Дівчата зібралися і пішли собі, а вона все ходить по берегу та ту одежу шукає. Шукала-шукала – вже й смеркати почало.
Зозуля ж літає та все кує, чоловіка-вужа до себе кличе, а на свято Петра вертається до неї колишня пам’ять. Пригадає, що чоловіка вбито, та й замовкне. (“Чому кує зозуля”)
- Було у вдови дві дочки. Обидві красні, як зорі вечірні. Добру навчила їх мати і до роботи привчила.
З’їли вони вдвох одне яєчко та шматочок хліба, напились погожої водиці та й тим раді та веселі.
Радується серце матері їхньому щастю. (“І у золота сльози ллються”)
Фізкультхвилинка Гра “Чи уважний ти читач?”
Тестування
Де молодший брат знайшов жорна?
А) У річці; б) на дорозі; в) в озері.
Що мололи жорна?
А) Борошно; б) пісок; в) сіль.
Куди покотилися жорна від старшого брата?
А) В океан; б) в море; в) в озеро.
Напередодні якого свята селянин шукав волів?
А) Івана Купала; б) Трійці; в) Водохреща.
Куди потрапила квітка папороті чоловікові?
А) У кишеню; б) у постоли; в) у чоботи.
Хто віддав квітку папороті подорожньому?
А) Чоловік; б) жінка; в) діти.
Куди пішли купатися дівчата?
А) До моря; б) до річки; в) до озера.
Хто вкрав одяг в дівчини?
А) Дід; б) вуж; в) дівчата.
Хто розповів бабі таємницю вужа?
А) Онук; б) онучка; в) дочка.
Чим стара баба вбила вужа?
А) Сокирою; б) лопатою; в) каменем.
Скільки дочок було у вдови?
А) Дві; б) три; в) одна.
За кого раділо серце матері?
А) За молодшу дочку; б) за старшу дочку; в) за себе.
Робота в групах. Гра “Кращі розповідачі легенд”
Кожна група одержує завдання розказати легенду. Учні заслуховують розповідь кожної групи, обирають кращу.
ПІДСУМОК УРОКУ
– Які твори опрацювали до сьогоднішнього уроку?
– Що вам найбільше сподобалося в легендах?
– Над чим вони вас змусили замислитися?
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
– Наступний урок позакласного читання проведемо за темою “Казка мудрістю багата. Побутові казки”.
Завдання до уроку та список літератури ви знайдете в куточку читача.