Мета: розширити знання учнів про життєвий і творчий шлях Грицька Бойка; вчити аналізувати прочитане; розвивати навички виразного читання та декламування віршів; виховувати почуття дружби та колективізму, чуйність, доброзичливість.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Наш урок присвячений життю і творчості Грицька Бойка.
На уроці читання ви вже зустрічались з його творчістю. Сьогодні сторінки усного журналу доповнять ваші знання. Склавши пазли, ви дізнаєтесь
III. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
1. Сторінка перша “Бібліотечна”
Робота з виставкою книжок
– Хто представив ці книжки на виставку? Доведіть, що ви не помилилися. На які ознаки ви орієнтувалися, вибираючи саме цю книжку автора, а не іншу?
Давайте всі разом з’ясуємо ці ознаки. Перш за все, твори якого автора ми сьогодні розглядаємо? (Грицька Бойка) Твори якого жанру ми добирали до уроку? (Вірші) Які за настроєм мають бути ці твори? (Веселі, жартівливі)
Діти почергово коментують свій вибір та обов’язково вказують
– Які з книжок Грицька Бойка ви читали раніше? Заберіть їх та потримайте на парті.
На виставці залишаються лише книжки Грицька Бойка, які не розглядалися раніше.
2. Сторінка друга “Моє слово про поета”
– Народився Грицько Бойко 5 вересня 1923 року в селі Оленівка на Донеччині в сім’ї службовця. Щодня Грицькові доводилося йти кілька кілометрів до школи, яка знаходилася далеко. Тому хлопець щодня прокидався о четвертій ранку, йшов до станції, щоб їхати робочим потягом до школи.
Після закінчення школи Грицько пішов на фронт захищати Батьківщину від навали фашистів. Брав участь у боях під Сталінградом, був поранений. Удостоєний бойових урядових нагород.
Після війни став студентом Донецького педагогічного інституту. Закінчивши його з відзнакою, працював у газеті “Радянська Донеччина”. Початком своєї літературної діяльності Грицько Бойко вважав 1950 рік, коли була надрукована його перша збірка віршів “Моя Донеччина” для дорослих, а наступного року вийшла друком збірка його поезій для дітей “Будем шахтарями”.
Відтоді поет не зраджував наймолодшим читачам.
3. Сторінка третя “Презентація”
– Розгляньте книги на нашій виставці. Презентуйте їх за пам’яткою.
– Назва книги.
– Автор. Художник. Видавництво.
– 3 анотації я дізнався…
– На яких сторінках читати цю книгу мені було цікаво…
Фізкультхвилинка
4. Сторінка четверта “Скоромовки-спотикачки”
– Окремий розділ у збірках – це скоромовки-спотикачки. Насамперед, вони вчать правильної вимови. Але разом із тим Грицько Бойко змалював у них такі образи, які запам’ятовуються надовго.
Робота над скоромовками “Чапля”
В чаплі чорні черевички,
Чапля чапа до водички.
– Над вимовою якого звука пропонує попрацювати автор? (Звук )
– Прочитайте скоромовку повільно, пошепки. .
– Про що вона?
– Подивіться на малюнок чаплі. Існує легенда про виникнення цієї птахи, ніби пішла вона від непокірної людини. Бог дав людині мішок зі зміями, павуками, ящірками і наказав викинути у прірву, але людина із своєї цікавості розв’язала мішок, і всі ящірки, змії розповзлися по землі. Бог захотів покарати людину та перетворив її на птаха з червоними від сорому ногами та дзьобом, їй було наказано очищати землю від павуків, зміїв, ящірок.
5. Сторінка п’ята “Переклади”
– Грицько Бойко вважав, що в російській літературі дуже багато обдарованих та талановитих дитячих письменників.
Одного вечора він сидів за столом і замислився; а якщо спробувати перекласти твори російських письменників українською? Він переклав вірші таких відомих авторів, як Самуїл Маршак, Агнія Варто, Сергій Міхалков.
6. Сторінка шоста “Загадкова”
– В зимовий етудений час
Люблять всі малята нас.
З гірки ми рушаєм в путь,
А на гірку – нас везуть. (Санчата)
– Мию, мию без жалю
Мию там, де брудно.
Цю роботу я люблю,
Та від неї худну. (Мило)
– Дерев’яний та довгенький,
Маю носик я гостренький.
На білому слід лишаю,
– І всіх діток потішаю. (Олівець)
– Довгі вуха, куций хвіст,
Невеликий сам на зріст.
На городі побував –
Нам капусту попсував. (Зайчик)
– В ящику – вікно,
У вікні – кіно. (Телевізор)
– Скринька, вертушка,
Шнур і кругле вушко. (Телефон)
– Взимку вкрили ми навкруг
Ліс, дорогу, поле й лук.
А як сонце припече –
Ми струмочком потечем. (Сніжинки)
– Кришталиночки тверді,
Світлі – аж іскряться.
Народились у воді,
А води бояться. (Сіль)
IV. ПІДСУМОК УРОКУ
– З яким настроєм завершуєте сьогоднішній урок?
– Чи все вдалося зробити на уроці?
– Як оцінююте свою роботу?
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
– Наступний урок позакласного читання проведемо за темою “Світ дитинства у творах Всеволода Нестайка”.
Завдання до уроку та список літератури ви знайдете в куточку читача.