Українська література 7 клас – Л. Т. Коваленко – Освіта 2015
“ТИ ЗНАЄШ, ЩО ТИ – ЛЮДИНА…”
ВАСИЛЬ СИМОНЕНКО (1935 -1963)
ТИ ЗНАЄШ, ЩО ТИ – ЛЮДИНА?
Ти знаєш, що ти – людина?
Ти знаєш про це чи ні?
Усмішка твоя – єдина,
Мука твоя – єдина,
Очі твої – одні.
Більше тебе не буде.
Завтра на цій землі
Інші ходитимуть люди.
Інші кохатимуть люди –
Добрі, ласкаві й злі.
Сьогодні усе для тебе –
Озера, гаї, степи.
І жити спішити треба,
Кохати спішити треба –
Гляди ж не
Бо ти на землі – людина,
І хочеш того чи ні –
Усмішка твоя – єдина,
Мука твоя – єдина,
Очі твої – одні.
Наталія Токар. Мрія
ПОМІРКУЙ НАД ПРОЧИТАНИМ
1. Поміркуй, яку роль відіграють питальні речення на початку вірша.
2. Спираючись на текст твору, доведи, що головною в ньому є ідея унікальності кожної людини.
3. Прочитай рядки, які утворюють обрамлення твору. Поясни, яка роль цього прийому для розуміння ідейного задуму твору.
4. Охарактеризуй ліричного героя поезії. Відповідаючи, цитуй уривки.
5. Поясни, які почуття автора виражає цей вірш. Чи можемо ми стверджувати,
6. Поясни, чи має цей вірш романтичний пафос. Доведи на прикладі вірша, що автор твору – максималіст. Відповідаючи, цитуй уривки.
7. Назви художні засоби, які допомагають авторові всебічно розкрити ідею вірша.
8. Поясни, як ти розумієш думку критика Євгена Сверстюка про В. Симоненка: Стежка його має чарівну силу випрямляти горбаті душі. Підтвердь або спростуй цю тезу, спираючись на твори В. Симоненка.
9. Розкажи, який відгук знайшов цей вірш у твоїй душі. Про які події особистого чи суспільного життя він тобі нагадує? Які думки й почуття в тебе викликає?
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Навчись виразно читати вірш.
2. Поясни, як ритм впливає на розкриття художнього задуму твору.
3. За інтернет-джерелами або довідковою літературою з’ясуй, хто такі Колумб і Магеллан. Підготуй усне повідомлення про них на наступний урок.