Українська література 6 клас – Л. Т. Коваленко
Я І СВІТ
ЛЕСЯ УКРАЇНКА (Лариса Петрівна Косач) (1871-1913)
СПІВЕЦЬ
Пишно займались багрянії зорі
Колись навесні,
Любо лилися в пташин ому хорі
Пісні голосні;
Грала промінням, ясним самоцвітом
Порання роса,
І усміхалась весняним привітом
Натури краса.
Гордо палала троянда розкішна,
Найкраща з квіток, –
Барвою й пахом вродливиця пишна
Красила садок.
* Асоціація – це поняття, що виникає при згадуванні іншого. Наприклад, коли кажуть “лимон”,
А соловейко троянді вродливій
Так любо співав,
Голосом дивним співець чарівливий
Садки розвивав;
Слав до вечірньої зорі прощання,
Що гасло вгорі,
Ще ж голосніше співав на вітання
Поранній зорі…
Вже пролетів, немов пташка зальотна,
Весняний той час, –
Осінь холодная, осінь вільготна
Панує у нас.
Тихо спускається нічка осіння, –
Година сумна;
Місяць холоднеє кида проміння;
Здалека луна
Пугача віщого крик – гук єдиний.
Діброва німа.
Де ж соловейко? Де ж спів солов’їний?
Ох, де ж. він? Нема!
В
Натхненний співець.
Вічно красує там рожа чудесна,
Там теплий вітрець;
Глухо і смутно кругом на просторі,
Мій гаю сумний!
Кинув співець тебе в тузі та в горі,
Тебе й край рідний.
Тиша така тепер всюди панує.
Лиш в листі сухім
Вітер зітха, мов дріада сумує,
Із жалем глухим.
Чом я не маю огнистого слова,
Палкого, чому?
Може б, та щира, гарячая мова
Зломила зиму!
І розлягалась би завжди по гаю
Ясна-голосна
Пісня, й розквітла б у рідному краю
Новая весна.
Та хоч би й крила мені солов’їні,
І воля своя, –
Я б не лишила тебе в самотині,
Країно моя!
Андрій Крилов. Соловей і троянда
ПОМІРКУЙ НАД ПРОЧИТАНИМ
1. Визнач провідний мотив вірша.
2. Проаналізуй, як у вірші поєднано різні настрої. Із чим пов’язана зміна настрою? Підтверджуй свої думки прикладами з твору.
3. Наведи приклад художнього паралелізму у вірші. З якою метою автор використовує цей прийом?
4. Прочитай описи природи у вірші. Який образ змальовано в кожному описі?
У вірші Лесі Українки “Співець” описується природа навесні і сумної осінньої пори. Опис природи в літературному творі називається пейзажем. Він часто служить для передачі настрою героя.
ЗБАГАЧУЙ СВОЄ МОВЛЕННЯ
У вірші Леся Українка використала не зовсім звичні для сучасної української мови прикметники: багрянії, холодная, вічная, гарячая, новая. Таку форму прикметників письменники вживають для вираження врочистості, емоційної піднесеності або наслідування мови фольклорних творів. їх називають повна нестягнена форма прикметників.
Пешно – яскраво.
Багруний – густо-червоний.
Порання (роса) – ранкова, яка буває вранці.
Натора – природа.
Вродлевиця – красуня.
Красила – прикрашала.
Вільгітний – не обмежений дотриманням законів, правил, зобов’язань; вільний.
Дріада – німфа, покровителька дерев.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Навчись виразно читати вірші Лесі Українки “Тиша морська” і “Співець”.
2. Поділися своїми враженнями з рідними та друзями про вірші Лесі Українки.
3. Випиши з вірша “Співець” у зошит по два епітети, порівняння та персоніфікації.
4. Завдання для допитливих. Прочитай твір Оскара Вайльда “Соловей і троянда”. Порівняй його з поезією “Співець” Лесі Українки.
Поясни, що мають спільне, а чим відрізняються ці два твори.