Розумний з книжок знання бере

Матеріал уроку. “Зірка на ім’я Сонце” з книги “Планета Земля”. Прислів’я. “Український робінзон” (стаття).

Мета. Сформувати загальне уявлення про Всесвіт як існуючий світ, нескінченний у часі і просторі. Формувати вміння працювати з додатковою літературою.

Виховувати пізнавальний інтерес. Поглиблювати почуття патріотизму, любові до свого народу, його історії та героїчного минулого.

Обладнання. Схема “Будова Сонячної системи”; глобус; книга “Життя та дивовижні пригоди козака Миколи на безлюдному острові”.

Хід

уроку

I. Організаційний момент.

II. Представлення домашнього завдання.

Вправа “Крісло автора”.

– Зачитайте або розкажіть свій вірш чи казочку про мандрівку до Сонця.

III. Мотивація навчальної діяльності

1. Відгадування загадок.

– Сонця й зір це хатка-дім.

Місяць теж живе у нім.

У людей завжди потреба

Дотягнутися до… (неба).

– Люди пані що шанують,

За родючість всі цінують.

Степи, долини і поля –

Все це матінка… (земля).

– Нічного неба оберіг,

І схожий бік його на ріг.

Козак моторний, красний.

Хто ж цей красень ясний? (Місяць)

Нічне небо прикрашають,

Мерехтять вони, палають.

Безліч складено казок

Про красунь нічних – … (зірок).

– Воду в ріках нагріває,

Матір-Землю зігріває.

Нам всміхається в віконце

Чарівне, гаряче… (Сонце).

2. Вправа “Мікрофон”.

– Які те загадки про Сонце ви знаєте?

– Що ви знаєте про Сонце як про зірку?

IV. Мовна розминка.

Послухайте вірш і порахуйте назви небесних тіл. які зустрічаються у вірші.

У кабіні зорельота

Поруч першого пілота

Над Землею робим коло.

Скільки друзів є довкола!

Гречно Місяць привітався,

Шлях Чумацький усміхався.

Ось жар-птицею комета пролетіла, як ракета.

І Ведмедиця до хати кличе нас погостювати.

Ми запрошення приймаємо, неодмінно завітаємо,

Щоб цікаве всім малятам про мандрівку розказати,

А для діточок маленьких зірочок привезти жменьку.

V. Робота над темою уроку.

1. Повідомлення теми і завдань уроку.

– З давніх часів Сонце – один з головних Богів, якому люди поклонялися, оспівували в урочистих гімнах, славили. Багато народів називали себе дітьми Сонця. Сьогодні на уроці ми дізнаємося деякі енциклопедичні дані про Сонце. А також прочитаємо статтю про те, як виникла книга “Життя та дивовижні пригоди козака Миколи на безлюдному острові”.

Навчимося самостійно опрацьовувати інформацію і повідомляти її іншим.

2. Читання статті з підручника.

– Що запам’ятали з прочитаного?

– Коли з’явилося Сонце?

– Яка температура поверхні Сонця?

– Що таке сонячний вітер?

3. Вправа “Навчаючи, учуся”.

Вчитель роздає учням цікаві факти про Сонце (по реченню 8-10 учням, інші в цей час опрацьовують статтю в підручнику). Діти опрацьовують своє: речення, а потім виходять на середину і розповідають класу інформацію, яку дізналися.

– Згідно з дослідженнями, похмура погода упродовж трьох днів знижує активність мозку, а упродовж тижня – загальну активність нервової системи.

– Всі ми думаємо, що Сонце жовтого або помаранчевого кольору, але насправді воно біле.

– Світло проходить відстань від Сонця до Землі приблизно за 8 хвилин.

– Сонце – це одна із 200 мільярдів зірок у нашій Галактиці.

– Сонце – це одна з 6000 зірок, які видно з Землі неозброєним оком.

– Людина, що важить 60 кг на Землі, буде важити 1680 кг на Сопці, бо сила тяжіння на поверхні Сонця в 28 разів більша.

– На Мальті середня тривалість дня влітку – 10 годин, в Україні – 16 годин, а у шведському місті Кіруні, що знаходиться за полярним кругом, 24 години. Правда, взимку в Кіруні сонце не встає взагалі.

– Сонце – єдина зірка Сонячної системи, навколо якої обертаються інші об’єкти: планети та їх супутники, карликові планети, астероїди, метеорити, комети і космічний пил.

VI. Опрацювання статті “Український Робінзон”.

1. Слово вчителя.

– Книга була написана у 1918 році. Її автори – січовий стрілець Ігор Федів та Вал. Злотополець. Вал.

Злотополець – невідомий український письменник. Повне ім’я невідоме (Валерій? Валентин?). Злотополець скоріш за все – псевдонім. утворений від назви містечка Златопіль. Книга дійшла до читачів тільки в часи незалежності.

Робінзоном стає студент Києво-Могилянської Академії, який іде в похід на Туреччину, потрапляє в полон до піратів, на безлюдний острів. Цей острів він називає “Нова Україна”. Потім, коли його рятують англійці, він читає в англійських газетах, що в Україні, землі козаків, почалося повстання.

2. Інтерактивне опитування.

– Чи хотіли б ви потрапити на безлюдний острів?

– Чому “так” і чому “ні”?

3. Читання статті в підручнику вчителем.

– Чому в Україні йшла війна?

– Яка книга про життя людини на безлюдному острові є найбільш знаменитою?

– Кому присвятили свою книгу українські талановиті люди І. Федів та Вал. Злотололець?

– Чи знаєте ви щось про бій під Кругами?

Вій відбувся 29 січня 1918 року на залізничній станції Крути під селищем Крути, за 130 км від Києва. Тривав 5 годин, внаслідок якого загинуло 300 козаків і студентів, які стали на захист незалежності своєї Батьківщини. Проти них боролася більшовицька армія, що налічувала 4 тис. осіб.

Ця битва символ нескореного духу нашої нації.

4. Читання учнями.

> Читання “ланцюжком”.

> Вибіркове читання.

VII. Підсумок уроку.

Роз’єднай павутинки, прочитай два прислів’я.

(У ніч найтемнішу про сонце пам’ятай. За народ і воно віддамо життя і долю.)

– Як розумієте перше прислів’я? Чи відноситься воно до нашого уроку?

– Як розумієте друге прислів’я? Як воно стосується теми нашого уроку?

VIII. Домашнє завдання.

Читати статтю про Сонце, дізнатися з енциклопедії нові факти.

Читати статтю “Український Робінзон”.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

Розумний з книжок знання бере