Матеріал уроку. “Зірка на ім’я Сонце” з книги “Планета Земля”. Прислів’я. “Український робінзон” (стаття).
Мета. Сформувати загальне уявлення про Всесвіт як існуючий світ, нескінченний у часі і просторі. Формувати вміння працювати з додатковою літературою.
Виховувати пізнавальний інтерес. Поглиблювати почуття патріотизму, любові до свого народу, його історії та героїчного минулого.
Обладнання. Схема “Будова Сонячної системи”; глобус; книга “Життя та дивовижні пригоди козака Миколи на безлюдному острові”.
Хід
I. Організаційний момент.
II. Представлення домашнього завдання.
Вправа “Крісло автора”.
– Зачитайте або розкажіть свій вірш чи казочку про мандрівку до Сонця.
III. Мотивація навчальної діяльності
1. Відгадування загадок.
– Сонця й зір це хатка-дім.
Місяць теж живе у нім.
У людей завжди потреба
Дотягнутися до… (неба).
– Люди пані що шанують,
За родючість всі цінують.
Степи, долини і поля –
Все це матінка… (земля).
– Нічного неба оберіг,
І схожий бік його на ріг.
Козак моторний, красний.
Хто ж цей красень ясний? (Місяць)
–
Мерехтять вони, палають.
Безліч складено казок
Про красунь нічних – … (зірок).
– Воду в ріках нагріває,
Матір-Землю зігріває.
Нам всміхається в віконце
Чарівне, гаряче… (Сонце).
2. Вправа “Мікрофон”.
– Які те загадки про Сонце ви знаєте?
– Що ви знаєте про Сонце як про зірку?
IV. Мовна розминка.
Послухайте вірш і порахуйте назви небесних тіл. які зустрічаються у вірші.
У кабіні зорельота
Поруч першого пілота
Над Землею робим коло.
Скільки друзів є довкола!
Гречно Місяць привітався,
Шлях Чумацький усміхався.
Ось жар-птицею комета пролетіла, як ракета.
І Ведмедиця до хати кличе нас погостювати.
Ми запрошення приймаємо, неодмінно завітаємо,
Щоб цікаве всім малятам про мандрівку розказати,
А для діточок маленьких зірочок привезти жменьку.
V. Робота над темою уроку.
1. Повідомлення теми і завдань уроку.
– З давніх часів Сонце – один з головних Богів, якому люди поклонялися, оспівували в урочистих гімнах, славили. Багато народів називали себе дітьми Сонця. Сьогодні на уроці ми дізнаємося деякі енциклопедичні дані про Сонце. А також прочитаємо статтю про те, як виникла книга “Життя та дивовижні пригоди козака Миколи на безлюдному острові”.
Навчимося самостійно опрацьовувати інформацію і повідомляти її іншим.
2. Читання статті з підручника.
– Що запам’ятали з прочитаного?
– Коли з’явилося Сонце?
– Яка температура поверхні Сонця?
– Що таке сонячний вітер?
3. Вправа “Навчаючи, учуся”.
Вчитель роздає учням цікаві факти про Сонце (по реченню 8-10 учням, інші в цей час опрацьовують статтю в підручнику). Діти опрацьовують своє: речення, а потім виходять на середину і розповідають класу інформацію, яку дізналися.
– Згідно з дослідженнями, похмура погода упродовж трьох днів знижує активність мозку, а упродовж тижня – загальну активність нервової системи.
– Всі ми думаємо, що Сонце жовтого або помаранчевого кольору, але насправді воно біле.
– Світло проходить відстань від Сонця до Землі приблизно за 8 хвилин.
– Сонце – це одна із 200 мільярдів зірок у нашій Галактиці.
– Сонце – це одна з 6000 зірок, які видно з Землі неозброєним оком.
– Людина, що важить 60 кг на Землі, буде важити 1680 кг на Сопці, бо сила тяжіння на поверхні Сонця в 28 разів більша.
– На Мальті середня тривалість дня влітку – 10 годин, в Україні – 16 годин, а у шведському місті Кіруні, що знаходиться за полярним кругом, 24 години. Правда, взимку в Кіруні сонце не встає взагалі.
– Сонце – єдина зірка Сонячної системи, навколо якої обертаються інші об’єкти: планети та їх супутники, карликові планети, астероїди, метеорити, комети і космічний пил.
VI. Опрацювання статті “Український Робінзон”.
1. Слово вчителя.
– Книга була написана у 1918 році. Її автори – січовий стрілець Ігор Федів та Вал. Злотополець. Вал.
Злотополець – невідомий український письменник. Повне ім’я невідоме (Валерій? Валентин?). Злотополець скоріш за все – псевдонім. утворений від назви містечка Златопіль. Книга дійшла до читачів тільки в часи незалежності.
Робінзоном стає студент Києво-Могилянської Академії, який іде в похід на Туреччину, потрапляє в полон до піратів, на безлюдний острів. Цей острів він називає “Нова Україна”. Потім, коли його рятують англійці, він читає в англійських газетах, що в Україні, землі козаків, почалося повстання.
2. Інтерактивне опитування.
– Чи хотіли б ви потрапити на безлюдний острів?
– Чому “так” і чому “ні”?
3. Читання статті в підручнику вчителем.
– Чому в Україні йшла війна?
– Яка книга про життя людини на безлюдному острові є найбільш знаменитою?
– Кому присвятили свою книгу українські талановиті люди І. Федів та Вал. Злотололець?
– Чи знаєте ви щось про бій під Кругами?
Вій відбувся 29 січня 1918 року на залізничній станції Крути під селищем Крути, за 130 км від Києва. Тривав 5 годин, внаслідок якого загинуло 300 козаків і студентів, які стали на захист незалежності своєї Батьківщини. Проти них боролася більшовицька армія, що налічувала 4 тис. осіб.
Ця битва символ нескореного духу нашої нації.
4. Читання учнями.
> Читання “ланцюжком”.
> Вибіркове читання.
VII. Підсумок уроку.
Роз’єднай павутинки, прочитай два прислів’я.
(У ніч найтемнішу про сонце пам’ятай. За народ і воно віддамо життя і долю.)
– Як розумієте перше прислів’я? Чи відноситься воно до нашого уроку?
– Як розумієте друге прислів’я? Як воно стосується теми нашого уроку?
VIII. Домашнє завдання.
Читати статтю про Сонце, дізнатися з енциклопедії нові факти.
Читати статтю “Український Робінзон”.