Німецький письменник, лауреат Нобелівської премії (1972), активний учасник антифашистської “Групи-47”, президент міжнародного ПЕН-клубу (1971-1976). Письменник завжди відстоював гуманістичні принципи, виступав проти будь-яких форм насилля. Генріх Белль змушений був брати участь у Другій світовій війні. Недалеко від Запоріжжя загинув у боях його власний батько.
Белль бачив війну на власні очі, але ніколи не змальовує батальних сцен, героєм його творів є “маленька людина”, яка не може протистояти тоталітарному тиску. Письменник усвідомлював
Письменники різних країн у своїх творах засуджували кровопролиття, виступали проти знищення людей, намагалися довести, шо Війна – це трагедія як для переможених, так і для переможців. Хемінгуей, Ремарк показують трагедію “маленької людини”, яка пройшла бойовими дорогами і залишилась духовно скаліченою. Тільки-но
Його герої так і не знайшли свого місця у післявоєнному. житті. “Що з них візьмеш? – втрачене покоління”, – так сказав про подібних людей колись власник гаража у Франції. Фраза виявилася влучною, але жити від цього легше не стало і уроків з жорстокого людиновбивчого дійства “надлюди” не винесли.
“Надлюди” завжди чомусь забувають, що у цьому слові головною є не перша, а друга його частина – “люди”! Вони хочуть бути “над”, “зверх”, хочуть мати більше, хочуть мати все. А хто для них люди? З усього видно, що люди для них – це лише засіб досягнення власних’; амбіцій, це шахові фігурки, які можна переставляти куди завгодно, а можна й просто викинути.
Генріх Белль так само, як і Ремарк, як Хемінгуей, також пройшов війну, він бачив її на власні очі і знав, як працює людиновбивча &;#8216; машина.
“Мерців нагору, а решту сюди!” – з такої фрази розпочинається оповідання Белля. Навіть “мерці – мають якусь більш-менш власну, назву, а до живих ставлення гірше – вони просто “решта”.
Юнак, який три місяці тому закінчив гімназію, повертається сюди у вигляді “решти”. Він поранений, він втратив дві руки і ногу, він став інвалідом (якщо виживе!), бо він, як і колишні спартанці, що загинули, просто виконував наказ. Цей хлопець був такий, як багато хто з нас.
Він бігав коридорами своєї гімназії, дряпав якісь написи на стінах, не вмів виконати завдання, яке лав йому вчитель, на перервах бігав курити, щоб його ніхто не бачив…
Я дивлюсь на своїх однокласників, на моїх друзів і жахаюсь: якщо раптом і нам випаде на долю це страшне слово “війна”? Сьогодні ми сміємося, думаємо тільки про все найкраще і раптом… Що чекає на цього юнака, чи захоче він жити, якщо залишиться живим?
Його скалічила війна, але ж не просто війна, а Хтось, хто дав команду до війни, до людинознищення. І це знищення було завчасно сплановане, підведене під гарну систему виховання – через античну культуру. Безцінна античність і свавілля фашизму в гімназії були поставлені в один ряд – і те, і інше мало викликати захоплення.
Г. Белль не описує війни в її “військовому обличчі”. Він, хоча і був на війні, не любить змальовувати батальних сцен, він показує людину, яка залишається травмована не тільки фізично, а й духовно. “Молока!” – просять спраглі губи юнака. Усе дитинство повернулося до нього в одну мить, але вже’не поверне він себе колишнього. Виконуючи наказ, він втратив себе, він навіть не може придумати, який напис мав би бути на меморіальній дошці: “Він поліг за…” За що?
За кого? Для чого? Хлопця відправили вбивати, загарбувати чужі країни, красти чужі долі, відчувати себе героєм. І що?
Отримав він щастя? Що тепер йому до цілого світу, до улюбленого німцями Гітлера, до цих класичних зразків нації, якщо він більше не зможе жити, і якщо поліг він ні за що – “поліг за…”
Фраза на дошці залишилась недописаною. Так само недописаною, ііедожитою є доля хлопця. Вона обірвалася, бо хтось дав наказ. Хочеться крикнути усім, хто так і не вгомонився з війнами, убивствами:
Люди, будьте людьми! Не вбивайте себе і інших. Виступають мільйони з пітьми, їх ви вбили!
Не треба більше!