Матеріал уроку. Із книги індіанців кіче “Пополь-Вух”.
Мета. Ознайомити учнів із священною книгою індіанців племені майя; розширити знання учнів про те, як люди на різних континентах планети уявляли собі створення світу і людини: розвивати навички читання; виховувати повагу до історичної спадщини.
Обладнання. Мультфільм.
Хіт уроку
I. Організаційний момент.
II. Мовна розминка.
1. Гра “Шифрувальник”.
Розшифруйте слова. Чи можете ви пояснити їх значення?
415326 | 2413 | 52314 | 35214 |
БДОЖАГ | ААЛД | НЕРПУ | ИОРЯД |
2.
Укожногонародубулисвоїоповідкипротвореннясвіту.
(У кожного народу були свої оповідки про творення світу.)
III. Актуалізація опорних знань.
1. Слово вчителя.
У кожного народу були свої оповідки про створення світу, але не всі збереглися до нашого часу. У змісті оповідок різних народів є чимало схожого в них розповідається про богів, духів, створення світу, героїв.
Нащадкам давніх греків пощастило, мабуть, чи не найбільше. Міфи Давньої Греції будь-хто
Не дивуйтесь, якщо міфи і легенди Давнього Риму чимось нагадують вам давньогрецьку історію. Адже римляни і греки мають спільне “коріння” – міфологію етрусків: древнього народу, який побудував Рим, а потім нові римляни зруйнували його міста. До того ж, римляни і греки були сусідами, і їхні держави весь час завойовували одна одну. Римляни досить активно засвоювали знання інших народів, захоплюватись їхніми традиціями і мистецтвом.
У всякому разі все, що переймали римляни, приносило користь їхній культурі й працювало на розвиток імперії.
Єгипетська міфологія, як і міфологія древніх шумерів, що жили в Месопотамії між двома великими ріками, які й зараз протікають по Аравійському півострову, – Тигром і Євфратом – складається з дев’яти основних богів, що брали участь у створенні земного світу. Кожне божество у древніх народів відображало певну земну стихію: вогонь, воду, вітер, вміння літати у небі, порядкувати на землі, у світі тварин і людей, чи керувати підземним світом. Відповідно їх зображали з тілом людини, а з головою якоїсь тварини, яка в уявленні людей втілювала ці сили.
До появи християнства наші предки мали свою древню релігію, яка, подібно до інших древніх релігій, відображала віру в те, що світом правлять боги, кожен з яких володіє певною силою природи і впливає на людську долю. Верховним божеством наших предків був Сварог – весь зоряний небозвід або Зодіак. Дажбогом давні українці називати сонце, яке дає життя всьому сущому на землі. Бога небесних вітрів звали Стрибогом, матір всього сущого на землі і володаркою людських доль Мокошу, а Дана була богинею річкових вод. Світла Леля, за віруваннями наших предків, колись принесла на землю з неба весь квітучий світ весни, тому на її честь дівчата водили гаївки.
Род-Вседержитель приніс у цей світ душі людей і визначив закони співжиття у ньому, а Лад відповідав за світовий порядок. Перун правив небесним вогнем – його блискавиці заряджають землю живильною силою.
Як бачимо, основних богів, то правлять світом, в наших предків теж було дев’ять.
З розширенням знань про світ в уяві наших пращурів виникали все нові й нові боги, з’являлися легенди про богатирів і добрих велетнів.
2. Бесіда.
– Чи відомі вам імена слов’янських богів? (Дажбог, Перун, Чорнобог, Вирій, Ярило, Сварог, Лада.)
– Як ви думаєте, чому їх так називали?
– Чи знаєте ви міфи інших народів?
– Що вам відомо про релігії племені майя?
IV. Повідомлення теми і мети уроку.
В релігії племені майя не було присутніх християнських концепцій гріха, покарання і спокути вона була призначена підтримувати рівновагу природних стихій і забезпечувати родючість землі. Майя вміли зберігати родючість грунтів і перетворювали малопридатні плантації для сільського господарства в поля, де впрошували кукурудзу, боби, гарбузи, какао. їх астронавти дуже точно вираховували цикл руху Сонця, Місяця. Венерн і деяких сузір’їв (зокрема Чумацького шляху).
V. Опрацювання тексту.
1. Читання тексту вчителем.
– Послухайте уважно.
2. Читання тексту мовчки.
3. Аналіз змісту з елементами вибіркового читання.
– Хто персонажі твору?
– Прочитайте, яких перших тварин створили Велика Мати і Великий Батько.
– Знайдіть у тексті і прочитайте звернення творців до створених звірів та птахів.
– Знайдіть і прочитайте п’ятий абзац. Як ви його зрозуміли?
– З чого було створено першу істоту?
– Розкажіть про другу спробу творців.
4. Робота за малюнком до тексту.
– Хто зображений на малюнку?
– Чи схожі вони на індіанців?
– Зіставте малюнок з текстом. Прочитайте уривок з тексту, який би відповідав малюнку.
– Яку назву ви б дібрали до цього малюнка?
5. Робота над акровіршем.
– Спробуйте самостійно дописати акровірш
Над нами воно синенько нависа.
Ех, скільки у ньому тепла!
Бо сонце його з правіку
Огнем своїм зігріва.
6. Робота над прислів’ями.
– Прочитайте прислів’я і поясніть, як ви їх розумієте.
7. Робота над загадками.
– Від якого слова походить слово загадка?
– Які ще загадки про людину ви знаєте?
8. Перегляд мультфільму.
– Що нового ви дізналися після перегляду мультфільму.
VI. Підсумок уроку.
– Чи повірили ви у легенду, яку ми прочитали?
– Як ви думаєте: чому люди вірять у Бога і поклоняються Всевишньому?
– Чи добре, коли людина у щось вірить?
VII. Домашнє завдання.
Скласти фантастичне оповідання про “Подорож до Серця Небес”.
Намалювати малюнок.