Це ім’я відомо не тільки в нашій країні, але й в усьому світі. Воно входить у наше життя ще в дитинстві, входить, щоб залишитися в ньому назавжди. Вірші Пушкіна мають чарівність, хвилюють нас образи і видіння, які складаються зі слів, і ми переживаємо одну із самих щасливих миттєвостей, що даруються людині. Я в дальнем детстве речь России По книжке Пушкина учил.
Мне в душу вольние, святне Мечти навеки он вселил. Пушкін – це краще, що є в кожному з людей. Це доброта і талант, сміливість і мужність, простота і вірність. Читаючи Пушкіна, я вчуся
Пушкін помер. Причиною його смерті стала дуель між ним і Дантесом. У Пушкіна стріляв і убив його іноземець, який був завезений “до нас по волі року”. Він зневажав наші звичаї, мову, усе російське.
Для нього не було нічого святого. Основною метою життя Дантеса було одержання чинів, нагород, блискучий зліт кар’єри. І хіба міг він зрозуміти “у цю мить криваву, на що він руку піднімав”?
Стріляючи в Пушкіна, він стріляв у Поезію, стріляв у Росію, стріляв у російський народ, стріляв у все живе і прекрасне. Пушкін – геній поетичний, народний. Він був
Але Пушкін для Росії – це джерело національної самосвідомості. Не можна говорити про Пушкіна і не думати про батьківщину, як не можна говорити про батьківщину і не думати про Пушкіна. Пушкін і Росія – два нероздільних поняття. Тому під час дуелі Дантес стріляв не в Пушкіна, а в Росію.
Начебто у серце всієї Росії ціляться в серце поета. Пушкін постійно був із народом. І чому був? Він і зараз із нами. Він із тих, хто робить нас народом і підносить нас як народ. Ему не надо ни похвал, ни лести.
Ему скучна тщеславья круговерть. Позт во все века – невольник чести, За честь земли своей – идет на смерть.
Але ні, Пушкін не був убитий! Він знайшов безсмертя. Мертвим виявився Дантес, а в його особі “увесь вищий світ”, що так чекав смерті поета. І все-таки є Щось у цьому світі, що несе відплату за зло. Адже дочка Дантеса страждала душевною хворобою від свідомості, що її батько – убивця Пушкіна.
У 1997 році виповнилося 160 років із дня загибелі Олександра Сергійовича Пушкіна. Але він як і раніше з нами, у душі кожного з нас живуть його неповторні рядки, його безмежна любов до Вітчизни, віра в добро, красоту, справедливість. Пушкін – любов і гордість російського народу. Після смерті Пушкіна вражений М. Лєрмонтов написав вірші, які схвилювали всю Росію. У біографічних записках про життя і творчу діяльність Лєрмонтова звертає на себе увагу неприязне ставлення до нього царя Миколи І. Чим же поет був так небажаний цареві, правителю, що той декілька разів висилав його на Кавказ, а перед останнім засланням Лєрмонтова з іронією побажав йому “щасливої дороги”?
Вірш “Смерть Поета” написаний гострим пером, яке викриває, завдає смертельні удари ворогам великого поета в особі консервативного кола вельмож, які жадібною юрбою стоять біля трону. Лєрмонтов дійсно був активним борцем, що не бажав миритися з застоєм, який явно намітився у свідомості прогресивної частини мислячих людей у роки реакції.
Підтвердженням активної життєвої позиції є вірш “Смерть Поета”, написаний після трагічної смерті О. С. Пушкіна.
Вони стоять поруч у російській літературі. Вони сучасники і водночас – люди різних поколінь.
Пушкін – поет епохи розквіту передової думки, Лєрмонтов же сформувався як поет в епоху тиранії і реакції, що настала після повстання декабристів. І все ж є щось, що зближує ці імена. Це люди, які щиро тривожилися про долю батьківщини, люди-борці, що жагуче любили свободу і ненавиділи рабство у всіх його проявах, люди, що стали гордістю і совістю свого народу. Це люди схожої долі.
Росія почула ім’я Лєрмонтова і запам’ятала його назавжди. Це трапилося в суворі і скорботні дні прощання Росії зі своїм улюбленим сином, розставання народу зі своїм національним генієм. Убивство на дуелі Пушкіна глибоко потрясло і схвилювало Лєрмонтова.
Ø Погиб Поэт! – невольник чести – Пал, оклеветанний молвой, С свинцом в груди и жаждой мести, Поникнув гордой головой!
– пролунали слова розпачу і болю, слова обвинувачення вбивцям поета. “На що він руку піднімав)” – обурюється Лєрмонтов. Геній Росії, її свобода і слаиа виявилися в ту “мить криваву” перед дулом пістолета. Але Лєрмонтов розуміє, що Дантес був лише виконавцем кривавого замаху на честь і совість Росії. Він зриває маски брехні і лицемірства і називає всіх винних у смерті поета:
Ви, жадною толпой стоящие у трона, Свободи, Гения и Слави палачи! Таитесь ви под сению закона, Пред вами суд и правда – все молчи!..
Обурені Лєрмонтовські рядки повні гніву і зневаги не тільки до катів генія, але і до світоустрою, який їх породив. Щоб написати такий вірш, потрібно було мати велику сміливість. Лєрмонтов не злякався наслідків.
Написавши цей вірш-викриття, вірш – обвинувачувальний акт самодержавству, він виконав свій людський і громадянський обов’язок. “До нещастя занадто великої проникливості, – писав про нього Гер-цЄН) – він додав інше – сміливість багато що висловлювати без прикрас і без пощади. Істоти слабкі, ображені ніколи не прощають такої щирості”.
Передчувати і знати – ці поняття були для Лєрмонтова рівнозначні. У вірші “Смерть Поета” – передчуття, пророцтво і власної швидкої загибелі – у тих же умовах і за тих же причин.