Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів за розділом “Легенди. Байки. П’єси”; вчити порівнювати, співставляти прочитані твори, розуміти образну мову, уявляти описані картини, розмірковувати над художнім змістом; розвивати творчу уяву, образне мислення; виховувати любов до художнього слова.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Читання чистомовки-добавлянки
Ма-ма-ма – прийшла холодна зима.
Те-те-те – снігу намете.
Ем-ем-ем – саночки візьмем.
Дем-дем-дем – на гірку підем.
2.
Їхав грудень возом,
Віз мішок морозу,
До морозу криги,
А до криги снігу.
3. Гра “складаємо казочку”
– Складіть казку, доповнюючи текст словами з трьох букв.
Жив був (дід). У нього болів (зуб). Зайшов він у (дім). Хотів з’їсти (сир).
Раптом прилетіла (оса). Вона вкусила діда за (ніс). Потім хотіла скуштувати (мед). Але побачила, що там сидить (жук).
Старенький зі злостю вдарив ногою (м’яч). Він потрапив жукові в (око). Жук образився і полетів у (ліс).
От і казочці кінець, а хто її складав, той молодець.
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Гра “Обличчям
Учні в парах повертаються одне до одного і розповідають про улюбленого героя з п’єси-казки Лесі Мовчун “Горіхові принцеси”.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Який розділ ми закінчили вивчати?
– Сьогодні ми пригадаємо твори, які читали в цьому розділі, перевіримо свої знання.
V. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ
1. Гра “Назви жанр твору”
“Лада Прекрасна” | Літературна казка |
“Горіхові принцеси” | Легенда |
“Бременські музиканти” | Байка |
“Коник-стрибунець” | П’єса-казка |
2. Гра “упізнай героя”
– Казка в житті довго-довго тривала.
Принц одружився з Джоан. А Ніколь
Взяв за дружину могутній Король. (Казкар)
– Проспівав ти літо боже –
Вдача вже твоя така,-
А тепер танцюй, небоже,
На морозі гопака! (Мурашка)
– Я повернуся тоді, коли зорі загоряться ясним промінням, коли сонце вийде із-за хмар, коли оживуть ріки, а пустині хвилюватимуть золотим колосом, коли гори зазеленіють, а люди знову стануть великою ріднею. (Лада)
– Біля печери ліщина росте.
Вийдемо, люба, горішків нарвати. (Ніколь)
– Чуєш – в лісі ворон кряче,
Вітри буйнії гудуть?
Порятуй, порадь, земляче,
Як се лихо перебуть! (Коник)
Фізкультхвилинка
3. Гра “Повтори і пригадай”
– Прочитайте, вставляючи пропущені слова.
Скрізь, де її кличуть, з’являється до людей – світла, мов…, прозора, наче…, чарівна, як…
– Про кого так сказав автор?
– Чому письменник обрав саме такі слова?
4. Гра “Доповни речення”
– Народне оповідання казкового, фантастичного характеру про життя й діяльність визначної особи або незвичайну, важливу подію – … (легенда).
– Невеликий за обсягом віршований твір з повчальним змістом – … (байка).
– Твір, призначений для постановки на сцені,- … (п’єса).
– Примітки автора щодо зовнішності й поведінки дійових осіб, а також щодо обставин дії, які подаються в дужках або окремими рядками,- … (ремарки).
– Для чого в тексті п’єси потрібні ремарки?
– Уявіть, що ви переглядаєте театральну виставу. Як ви гадаєте, хто, крім авторів, причетний до її створення?
– Чим байка відрізняється від п’єси? А чим вони схожі?
5. Робота в групі
– Підготуйте спектакль за байкою Леоніда Глібова “Коник-стрибунець”. Продумайте, якими будуть костюми, декорації (живописне оформлення місця дії на сцені), якими рухами супроводжуватимуться слова персонажів. Розіграйте байку за ролями.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
Гра “Закінчи речення”
– Сьогодні на уроці я вчився…
– Найбільше мені запам’яталося…
– Було цікаво…
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Дізнатися, як насправді зимує коник-стрибунець.