Мета: продовжити ознайомлення учнів із новим жанром – п’єсою; вчити передавати інтонацією почуття дійових осіб; розвивати творчі здібності учнів, образне мислення, інтуїцію; виховувати товариськість.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Робота над скоромовкою
Білі вівці уночі до нас прийшли,
На подвір’ї всі тихенько залягли.
Ось візьму я хворостину замашну –
Всіх непрошених овець я прожену.
Хворостину взяв і вибіг за поріг,
А в дворі не білі вівці – білий сніг.
2. Гра
Й ненароком розлила. 4
Хмарка йшла на іменини. 2
В подарунок дощ несла, 3
До сестрички, до хмаринки 1
3. Гра “добери кінцівку”
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Гра “Хто краще?”
Виразне читання п’єси за особами.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Що завжди перемагає в казках?
– Хто є уособленням зла в п’єсі-казці Лесі Мовчун “Горіхові принцеси”?
– Сьогодні ми дізнаємося, чи буде покаране зло? Чи переможе добро?
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.
1) Словникова робота.
Читання слів “луною” за вчителем
Ельфи | Сновида |
Довіку | Обличчя |
Лорнет | Веремія |
Невимовна | Гарнолика |
– Як ви розумієте слово ельфи?
Ельф – доброзичливий дух природи, який нібито живе у повітрі, землі, горах і т. ін., виступає в казках як жваве і веселе створіння.
– Яке слово складається з двох частин? (Яснолика)
– Прочитайте тлумачення слів лорнет та веремія у підручнику (с. 97-98).
Фізкультхвилинка
2) Читання п’єси учнями за особами.
– Чи сподобалася онуку казка? А вам?
3) Аналіз змісту п’єси з елементами вибіркового читання.
– Куди зайшов Принц? Хто його зустрів у печері?
– Чию розмову підслухали Ніколь і Джоан?
– Як їм удалося перехитрити фей?
– Які чарівні предмети опинилися в руках Джоан і Ніколь?
– Як вдалося зняти чари з Джоан і Принца?
– Знайдіть у тексі ремарки. Поясніть їхню роль у творі.
– Що допомогло дівчатам подолати труднощі? (Уміння дружити, кмітливість )
– Знайдіть у тексті порівняння.
– Тільки Джоан і Ніколь, дві сестри,
Раді життю,… (мов привабливій грі).
– Принц таємничо встав, як… (сновида з побліклим обличчям,…).
– …бо голова в неї,… (наче в теляти).
– Джоан гарнолика –
Поруч з Ніколь,… (мов ясний промінець).
4) Гра “Упізнай героя”.
Ясноока, гарнолика… (Джоан)
Юна… (Ніколь)
Мудрий… (Король)
Хитренька… (Фея)
Бідолашний… (Принц)
Кмітливі… (Принцеси)
2. Гра “У театрі”
Робота в парах
– Розіграйте сцену з прочитаної п’єси-казки (за вибором).
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
– Яку п’єсу-казку читали на сьогоднішньому уроці?
– Чого вчить ця казка?
– Які особливі ознаки має п’єса як жанр?
– Доведіть, що “Горіхові принцеси” – чарівна казка.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підготувати розповідь про улюбленого героя з п’єси-казки “Горіхові принцеси”.