ЧАСТИНА ДРУГА МУДРІСТЬ БАЙКИ
РОЗДІЛ 1 “В ЕЗОПА ВЧІТЬСЯ, ДОБРІ ЛЮДИ!”
ЕЗОП (V ст. до н. е)
ЛИСИЦЯ І ВИНОГРАД
Молода Лисиця побачила, що з виноградної лози звисають грона, і захотіла дістати їх, але не змогла. Відходячи, сказала сама до себе:
– Вони кислі!
Так і в людей буває. Коли хто неспроможний досягти чогось, посилається на обставини.
Літературний практикум
1. Робота в парах. Спираючись на поданий план, знайдіть у прочитаному творі ознаки байки.
1. Обсяг і форма твору (Яким за визначенням має бути обсяг байки
2. Алегоричний характер сюжету (Які інакомовні значення мають образи Лисиці й винограду? Якими людськими рисами наділено Лисицю?).
3. Повчальний зміст (Чого навчає читача приклад Лисиці?).
4. Мораль (Як ви розумієте висловлену у висновку думку?).
2. Знайдіть! Наведіть приклади життєвих ситуацій, до яких можна застосувати сталий вислів “Лисиця і виноград”.
3. Пофантазуйте! У прочитаній байці замініть образи Лисиці й винограду іншими алегоричними образами. Поясніть, чому в байці Езопа головна роль належить саме Лисиці.
Перевірте себе
1. Дайте визначення байки. Назвіть відомих байкарів.
2. Яке місце в історії літератури посідає Езоп?
3. Якою особистістю Езоп постає в легендах?
4. Поясніть значення поняття “езопівська (езопова) мова”.