Літературне читання 2 клас – Віра Науменко
З ЛІТЕРАТУРНОЇ СКАРБНИЦІ
ПОЕТИЧНА ЗБІРКА 2
ОЛЕКСАНДР ОЛЕСЬ
ЛІС ВОСЕНИ
Давно вже скошені лани,
Стоять степи похило,
А в лісі, в лісі восени
Так любо ще, так мило.
На липах листя золоте
Тріпоче понад вами,
Неначе знову ліс цвіте
Осінніми квітками.
Там наче макові квітки
На гілці зайнялися,
Там наче жовті нагідки
Промінням пройнялися.
Тут в росах квіти лісові,
Там струмені прозорі,
Ось кущ біліє на траві,
Як шум1 на синім морі.
Там
Всю душу виливає,
Якісь брехеньки голосні
Сорока розпускає.
Ось жовтий лист на зайця впав,
І заєць стрепенувся,
Схопивсь, на задні лапки став
І вбік кудись метнувся.
Он ледве чутно ходить лис.
То зникне між травою,
То вгору дивиться кудись
І крутить головою.
А вколо2 листя золоте
Тріпоче понад нами,
Неначе вдруге ліс цвіте
Осінніми квітками.
– Знайди в тексті порівняння. Поміркуй, навіщо поет використовує такий художній прийом і чому добирає саме такі порівняння.
– Як автор передав полохливість зайця, обережність лиса?
Дзвенять
Йде зима у сукні срібній.
Тамара Коломієць
1 Шум – тут: те саме, що піна.
2 Вколо – навколо, навкруги.
Кришталева зимонька
В срібнім кожушку.
Грицько Бойко
– Які слова допомогли тобі уявити прихід зими?
– Як ти вважаєш, чому обидва автори, змальовуючи зиму, використали слово срібний? На чому вони хотіли наголосити?