II семестр
З ЛІТЕРАТУРНОЇ СКАРБНИЦІ (продовження)
ПОЕТИЧНА ЗБІРКА 1
Урок 57. ЛЕСЯ УКРАЇНКА “БАРВІНОЧКУ МІЙ ХРЕЩАТИЙ…”
Мета: вдосконалювати техніку читання віршованих творів, виразність, артистичність читання; розвивати вміння аналізувати прочитане, давати відповіді на запитання; виховувати любов до художнього слова.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Читайте, додаючи склади!
Мали – … (на)
Воро – … (на)
Воро – … (та)
Лимо – …(над)
Бузи – … (на)
Мор
Маши – … (на)
Лопа – … (та)
Сини – … (ця)
Читайте. Намагайтеся зрозуміти, про що йдеться!
ШКОДЛИВИЙ ЦАП
На городі цап, цап
Капусточку хап, хап,
Борідкою трусь, трусь,
Капусточку хрусь, хрусь,
Ратичками туп, туп,
Капусточка хруп, хруп,
А за цапом дід, дід
З батурою хтось, хтось.
Цап як скоче: брик, брик,
На все село крик, крик,
На синяки дме, дме,
Вигукує: “Ме! ме!”
За ним Рябко та: “Гав! Гав!
Оце тобі, щоб не крав”.
– Прочитайте ще раз, зберігаючи ритм.
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Гра “Хто краще?”
Конкурс
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Відгадайте загадку.
– Зелене листя, зелений килим,
Зима сховала під снігом білим.
Весна настала і сонце гріє –
Зелений килим увесь синіє. (Барвінок)
– Розгляньте цю чудову рослину. (Демонстрування слайда чи малюнка.) З барвінку та калини в давнину робили весільні вінки. Кожна дівчина власноруч садила і вирощувала барвінок собі на віночок. Про барвінок складено багато пісень, легенд.
Послухайте одну з легенд.
Жили колись давно чоловік з дружиною у любові і злагоді. А найбільшою потіхою для них був їхній синочок на ім’я Бар. У скорому часі виріс він гарним парубком. Багато дівчат мали собі на думці віддатися за нього.
Сохло серце за Баром у однієї дівчини, котра мала за маму відьму. Посватався Бар до іншої, котра називалась Вінка. Ніяка ворожба відьми не могла розбити того кохання.
І ось прийшов день весілля. Щасливі молодята стояли на воротах для батьківського благословення і чекали тієї хвилини, щоб піти до святої церкви до шлюбу.
Аж тут казна-звідки ворожка зі своєю дочкою. Ворожка стала перед молодими, проголосила своє прокляття і окропила їх чорним смердючим настоєм якогось зілля. За хвилину на місці, де стояли Бар і Вінка, вже нікого не було.
Кинулися люди до ворожки, а вона махнула руками і злетіла чорною вороною. Кинулися до її дочки, а та злетіла до хмар сірою галкою. Упала матінка Барова на те місце, де стояв її син, і скропила землю слізьми. І сталося диво: на очах у всіх із землі проросло зелене зілля, уквітчане дрібненьким блакитним цвітом…
А назвали його барвінок. І тягнеться він до хат, до батьківських могил. Кожна дівчина вплітає його у свій весільний вінок.
– Послухайте, з якою любов’ю описує барвінок Леся Українка.
Фізкультхвилинка
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ. ОПРАЦЮВАННЯ ВІРША ЛЕСІ УКРАЇНКИ “БАРВІНОЧКУ МІЙ ХРЕЩАТИЙ…” (с. 59)
1. Виразне читання вірша вчителем
– Як поетеса звертається до барвінку?
2. Словникова робота
1) Довідкове бюро.
Хрещатий – який має вигляд хреста або окремі елементи у формі хреста.
2) Читання стовпчиків слів “луною” за вчителем.
Зелений садила
Рясний викохала
Навесні здасися
Барвіночку хрещатий
– Прочитайте слова, що називають ознаку предмета; дію предмета.
3. Виразне читання вірша учнями
4. Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання
– Знайдіть у прочитаному уривку з твору Лесі Українки слова, якими поетеса описує барвінок.
– Які слова вказують на те, що поетеса дуже любить цю квітку?
– Як ви гадаєте, чому авторка використовує саме слово викохала, а не виростила!
5. Гра “Добери риму”
Дрібний… (рясний); навесні… (мені).
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
– З яким твором Лесі Українки ознайомилися на сьогоднішньому уроці?
– Що нового дізналися про барвінок?
– Тарас Шевченко у своїх творах теж не оминув увагою цю чарівну квітку. Послухайте, з якою любов’ю він пише про барвінок.
“БАРВІНОК ЦВІВ І ЗЕЛЕНІВ…”
Барвінок цвів і зеленів,
Слався, розстилався;
Та недосвіт перед світом
В садочок укрався.
Потоптав веселі квіти,
Побив… Поморозив…
Шкода того барвіночка
Й недосвіта шкода!
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Відповідати на запитання підручника “Повтори і пригадай” (с. 59).