ЛЕСЯ УКРАЇНКА “БАРВІНОЧКУ МІЙ ХРЕЩАТИЙ…”

II семестр

З ЛІТЕРАТУРНОЇ СКАРБНИЦІ (продовження)

ПОЕТИЧНА ЗБІРКА 1

Урок 57. ЛЕСЯ УКРАЇНКА “БАРВІНОЧКУ МІЙ ХРЕЩАТИЙ…”

Мета: вдосконалювати техніку читання віршованих творів, виразність, артистичність читання; розвивати вміння аналізувати прочитане, давати відповіді на запитання; виховувати любов до художнього слова.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА

1. Читайте, додаючи склади!

Мали – … (на)

Воро – … (на)

Воро – … (та)

Лимо – …(над)

Бузи – … (на)

Мор

– … (ква)

Маши – … (на)

Лопа – … (та)

Сини – … (ця)

Читайте. Намагайтеся зрозуміти, про що йдеться!

ШКОДЛИВИЙ ЦАП

На городі цап, цап

Капусточку хап, хап,

Борідкою трусь, трусь,

Капусточку хрусь, хрусь,

Ратичками туп, туп,

Капусточка хруп, хруп,

А за цапом дід, дід

З батурою хтось, хтось.

Цап як скоче: брик, брик,

На все село крик, крик,

На синяки дме, дме,

Вигукує: “Ме! ме!”

За ним Рябко та: “Гав! Гав!

Оце тобі, щоб не крав”.

– Прочитайте ще раз, зберігаючи ритм.

III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Гра “Хто краще?”

Конкурс

на краще читання з пам’яті уривка з вірша Лесі Українки “З гір на долину…”.

IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

– Відгадайте загадку.

– Зелене листя, зелений килим,

Зима сховала під снігом білим.

Весна настала і сонце гріє –

Зелений килим увесь синіє. (Барвінок)

– Розгляньте цю чудову рослину. (Демонстрування слайда чи малюнка.) З барвінку та калини в давнину робили весільні вінки. Кожна дівчина власноруч садила і вирощувала барвінок собі на віночок. Про барвінок складено багато пісень, легенд.

Послухайте одну з легенд.

Жили колись давно чоловік з дружиною у любові і злагоді. А найбільшою потіхою для них був їхній синочок на ім’я Бар. У скорому часі виріс він гарним парубком. Багато дівчат мали собі на думці віддатися за нього.

Сохло серце за Баром у однієї дівчини, котра мала за маму відьму. Посватався Бар до іншої, котра називалась Вінка. Ніяка ворожба відьми не могла розбити того кохання.

І ось прийшов день весілля. Щасливі молодята стояли на воротах для батьківського благословення і чекали тієї хвилини, щоб піти до святої церкви до шлюбу.

Аж тут казна-звідки ворожка зі своєю дочкою. Ворожка стала перед молодими, проголосила своє прокляття і окропила їх чорним смердючим настоєм якогось зілля. За хвилину на місці, де стояли Бар і Вінка, вже нікого не було.

Кинулися люди до ворожки, а вона махнула руками і злетіла чорною вороною. Кинулися до її дочки, а та злетіла до хмар сірою галкою. Упала матінка Барова на те місце, де стояв її син, і скропила землю слізьми. І сталося диво: на очах у всіх із землі проросло зелене зілля, уквітчане дрібненьким блакитним цвітом…

А назвали його барвінок. І тягнеться він до хат, до батьківських могил. Кожна дівчина вплітає його у свій весільний вінок.

– Послухайте, з якою любов’ю описує барвінок Леся Українка.

Фізкультхвилинка

V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ. ОПРАЦЮВАННЯ ВІРША ЛЕСІ УКРАЇНКИ “БАРВІНОЧКУ МІЙ ХРЕЩАТИЙ…” (с. 59)

1. Виразне читання вірша вчителем

– Як поетеса звертається до барвінку?

2. Словникова робота

1) Довідкове бюро.

Хрещатий – який має вигляд хреста або окремі елементи у формі хреста.

2) Читання стовпчиків слів “луною” за вчителем.

Зелений садила

Рясний викохала

Навесні здасися

Барвіночку хрещатий

– Прочитайте слова, що називають ознаку предмета; дію предмета.

3. Виразне читання вірша учнями

4. Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання

– Знайдіть у прочитаному уривку з твору Лесі Українки слова, якими поетеса описує барвінок.

– Які слова вказують на те, що поетеса дуже любить цю квітку?

– Як ви гадаєте, чому авторка використовує саме слово викохала, а не виростила!

5. Гра “Добери риму”

Дрібний… (рясний); навесні… (мені).

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

– З яким твором Лесі Українки ознайомилися на сьогоднішньому уроці?

– Що нового дізналися про барвінок?

– Тарас Шевченко у своїх творах теж не оминув увагою цю чарівну квітку. Послухайте, з якою любов’ю він пише про барвінок.

“БАРВІНОК ЦВІВ І ЗЕЛЕНІВ…”

Барвінок цвів і зеленів,

Слався, розстилався;

Та недосвіт перед світом

В садочок укрався.

Потоптав веселі квіти,

Побив… Поморозив…

Шкода того барвіночка

Й недосвіта шкода!

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Відповідати на запитання підручника “Повтори і пригадай” (с. 59).


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

ЛЕСЯ УКРАЇНКА “БАРВІНОЧКУ МІЙ ХРЕЩАТИЙ…”