(1910)
Літературний рід: епос.
Жанр: новела.
Тема: історія короткої любові між революціонером і панною в ризикованій для життя ситуації.
Головна ідея: оспівування почуття кохання; усвідомлення скороми-нущості щастя.
Головні герої: революціонер, панночка Муся, контрабандист Семен Пустун.
Сюжет: революціонер зустрічається з панночкою в клуні перед спланованим нелегальним переходом через кордон. Панночка так само тікає від переслідування поліції. Герой закохується в панночку – і читач стає свідком народження й розвитку
Молоді люди переживають страшний, екстремальний момент: перебігаючи прикордонну смугу під обстрілом, вони уникають смерті і як переможці святкують радість життя.
Про твір: історія кохання в новелі психологічно витончена, світла й прекрасна, але й печальна, адже герой новели залишається наодинці з мукою осиротілого щастя, яке спалахнуло було на мить (звідси й назва новели “Момент”) – і зникло разом із чарівною панною.
У цій новелі В. Винниченко використав увесь арсенал імпресіоністичних засобів. Колористика твору концентрує в собі сонячні барви, лісову зелень, небесну блакить;
Усе навколишнє читач “бачить” і сприймає через внутрішній світ головного героя.
Момент щастя – миттєвий: закохані тут же розлучаються навіки, адже щастя, за Винниченком, – це “свободна воля”, воля від тягаря й обов’язку, що є наслідком тривалих стосунків. Справжнє щастя – у миттєвому захваті.
У цій новелі чітко простежується доволі відверте протиставлення усталеної, традиційної моралі з її суворими, а то й пуританськими приписами природності й принадності душевних і тілесних поривань двох молодих людей. Емоційно звучить у новелі й піднесений, і мінорний водночас апофеоз “великому, прекрасному процесу життя”, частка якого і ліс, і бджоли, і пташки, і “сплетені коханням метелики”, і юнак та дівчина, які ніби розчиняються в зеленому рухливому царстві природи.
Спалах почуттєвої любові в природі – момент, найвища точка буття. Людина перетворює свято кохання на побутовий елемент щоденного життя. Звідси і рівень оцінки: “Щастя – момент. далі вже буденщина, пошлість”. Ідеальну модель поведінки всього живого в природі Муся окреслює так: “Єсть якісь метелики.
Вони вмирають серед кохання”. Пропозиція панни скористатися цією моделлю, перенісши її з рівня біологічного на рівень духовний {“наше кохання повинно вмерти зараз”), з розумінням сприймається героєм. Муся стає дамою, а юнак благочестивим, шляхетним лицарем: “Я схопив краї її сукні, поцілував і випустив”.