УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА
СЛОВО ДАВНЄ І СЬОГОЧАСНЕ
Леся Українка
КОЛИСКОВА
Місяць яснесенький
Промінь тихесенький
Кинув до нас.
Спи ж ти, малесенький,
Пізній бо час.
(справа)Тяжка годинонько!
Гірка хвилинонько!
Лихо не спить…
Леле, дитинонько!
Жить – сльози лить.
Любо ти спатимеш,
Поки не знатимеш,
Що то печаль;
Хутко прийматимеш
Лихо та жаль.
(справа)Сором хилитися,
Долі коритися!
Час твій прийде
З долею битися1,
Сон пропаде2. .
(посередині)Місяць яснесенький
Промінь
Кинув до нас…
Спи ж ти, малесенький,
Поки є час!
1 …3 долею битися..- за свою долю боротися. 2 Сон пропаде – не знатимеш спокою.
Хто? Що? Коли? Чому?
Як?
1. Розкажіть про життєвий і творчий шлях Лесі Українки. 2. Яким було її дитинство? З Чому вірш Лесі Українки названо “Колискова”?
Що ви знаєте про колискові пісні? Чи пам’ятаєте колискові пісні, які співала вам мама? 4. Який настрій викликав у вас вірш Лесі Українки “Колискова”?
5. Скільки строф має вірш “Колискова”? Скільки віршованих рядків має кожна строфа? 6. Якими словами передає Леся Українка
Які твори Лесі Українки написані для дітей?
8. Чи сподобалися вам вірші Лесі Українки?
ВПРАВИ і ЗАВДАННЯ
І. Проаналізуйте кожну строфу “Колискової”, перекажіть її зміст за таким планом:
1. Мати над колискою.
2. Що чекає дитину в майбутньому?
3. Життя самої матері.
4. Поради матері.
5. Спи ж ти, малесенький, поки є час!
II. Поясніть, як ви розумієте вирази:
1. “Спи ж ти, малесенький, пізній бо час”. 2. “Любо ти спатимеш, поки не знатимеш, що то печаль…” 3. “Сором хилитися, долі коритися…” 4. “Час твій прийде з долею битися…”
III. Якою ви уявляєте матір над колискою дитини (її зовнішній вигляд, вираз очей, які в неї думки)? Напишіть невеликий твір.
IV. Якими словами і в якій формі мати звертається до своєї дитини? Яку роль відіграють у вірші “Колискова” пестливі слова? Випишіть їх у зошити. Охарактеризуйте будову пестливих слів.
Які суфікси вони мають?
V. Які слова дають змогу матері висловити ніжність і любов до свого сина?
VI. Вивчіть вірш “Колискова” напам’ять.