Матеріал уроку. “Які бувають казки” (стаття а підручнику). Українська народна казка “Ілля Муромець”.
Мета. Продовжити ознайомлювати учнів з кращими зразками усної народної творчості казками, з видами народної казки. Вдосконалювати навички виразного читання.
Виховувати почуття гордості за славетних героїв української землі.
Обладнання. Тлумачний словник української мови. Чарівна торбинка до гри: “З якої казки цей предмет”. Ілюстрації до казки.
Хід уроку
Організаційний момент.
Сядьте, діти, всі рівненько,
Казку
Щось цікаве і новеньке
У ній відшукаємо.
Мовна розминка.
Гра “З якої казки цей предмет”.
Учні по черзі підходять до торбинки і витягують будь-який предмет. Називають його і казку, в якій він згадується.
- Яйце “Яйце-райце”, “Курочка Ряба”. Солома – “Солом’яний Бичок”. Пір’я – “Кривенька Качечка”.
- Чоботи – “Батьківські поради”. Тарілка – “Лисиця і Журавель”. Стріла – “Царівна-жаба”.
- Рукавиця – “Рукавичка”. Пшениця – “Колосок”. Горох – “Котигорошко”.
- Бинт – “Айболить”.
Чи всі з названих казок с народними? (Ні, “Айболить” написав Карній Чуковський, а “Білосніжну” – бранні Грімм.)
ІІІ. Підготовка до сприймання нового матеріалу.
Читання анаграм.
– Розшифруйте слова і дізнаєтесь, які бувають казки.
ЧНІГЕЇРО | ФОМІЧНІЛОГІ |
РІЧАВНІ | ЦІСОНОАЛЬ-БУВІПОТО |
Повідомлення теми і завдань уроку.
– Над яким розділом ми почали працювати?
– Який твір з цього розділу вже прочитали?
– До чого закликав нас цей вірш?
– Отже, ми мандруємо в казку. Сьогодні на уроці більше дізнаємося про види казок, прочитаємо українську народну казку “Ілля Муромець”.
Опрацювання статті в підручнику “Які бувають казки”. Вступне слово вчителя.
Казка – один з найдавніших, широко розповсюджених та живучих жанрів усної народної творчості (фольклору). Немає на земній кулі народу або племені, які б не мали своїх казок. Бо через казку формуються цілі народи.
У казках проявляється уявлення народу про щастя, втілюються його ідеали, любов до прекрасного і героїчного, всепереможна віра в добро і справедливість.
“Які бувають казки” читання статті вчителем.
– Що запам’ятали з почутого?
Вибіркове читання.
– Прочитайте, що таке казка.
– Про що розповідають міфологічні казки?
– Які казки називають героїчними?
– Які казки іменують чарівними?
– Які казки навчають по правді жити?
– Що таке притчі?
– Що є спільним для всіх народних оповідок?
Робота з прислів’ями.
– Прочитайте прислів’я після тексту.
– Чи можна сказати, що вони стосуються казки?
Опрацювання казки “Ілля Муромець”. Словникова робота.
– Відшукайте значення слова.
Слухання казки.
– Що ми дізнаємося про Іллю з перших рядків казки?
– Як вилікувався хліборобський син?
– Куди вирушив Ілля?
– Від кого пішов визволяти Ілля руську землю?
– Які перешкоди трапилися на шляху героя до Києва?
– Опишіть Соловія-розбійника.
– Чому не повірили Іллі в Києві?
– Що сталося з боярами після посвисту Соловія?
– Чому кинули Іллю у в’язницю?
– Хто його врятував від голодної смерті?
– Чому князь просив прощення у богатиря?
– Як закінчилась казка?
Слово вчителя.
А чи знаєте ви. що Ілля Муромець – не вигаданий герой, а реальна людина, історична особа. Він справді жив і боронив українські землі. В одній із печер Печорської Лаври покояться чудотворні мощі Іллі Муромця.
Вправи на вдосконалення навичок читання.
- Прочитайте речення про… Знайти речення, у якому є слово… Прочитати за особами фрагменти казки:
ü розмову між сином і дідами;
ü як розмовляв Ілля з жінкою Соловія-розбійника;
ü розмову між князем та Іллею.
VII. Підсумок уроку.
– Що у казці схвалюється?
– Що засуджується?
– Що дало силу перемогти в битві з Каліном?
VIII. Домашнє завдання.
Навчитися виразно читати казку; поділити на логічно завершені частини.