Глибоко правдиві й зображені зі справжнім співчуттям, позбавленим і тіні помилкової карамзинской “чутливості”, образи кріпаків. В “Братах розбійниках”, ми пам’ятаємо, Пушкін також вивів кріпаків, що знудили своєї “часток” і занявшихся розбоєм. Але в їхньому вигляді майже не було нічого селянського. У кріпаків Дубровского, що також зробилися розбійниками, повністю збережені їхні соціальні риси. Особливо чудова щодо цього фігура самого активного серед них – коваля Архипа.
Архип тільки що нещадно розправився зі своїми
Взагалі в жодному творі Пушкіна не протипоставлені так прямо
Контрастом до образа мешканця глухих кутів, “зубра” Троекурова є фігура нітрохи не меншого, по суті, кріпосника, але облекающего свої кріпосницькі замашки у форми культурно-утонченного “європеїзованого” добірності, князя Верейского Знавець і аматор мистецтв, жагучий шанувальник жіночої краси, Верейский належить до того типу російського дворянства XVIII в.- “днів Катерини”,- характерний представник якого був яскраво намальований Пушкіним у його посланні “До вельможі”.