ДЖАННІ РОДАРІ. ДОРОГА, ЩО НІКУДИ НЕ ВЕЛА

Мета: ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом Джанні Родарі, з його твором “Дорога, що нікуди не вела”; вдосконалювати навички свідомого виразного читання; вчити аналізувати прочитане, оцінювати вчинки дійових осіб; розвивати зв’язне мовлення учнів, творчу уяву; виховувати наполегливість у досягненні мети.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Не урок, а справжнє свято,

Бо полинем у світи.

Мандруватимем завзято,

Юний друже, я і ти.

У поході будь уважним,

Добре думай, не спіши!

Знай, що вчитись завжди

важко,

Легше буде у житті!

II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА

Робота над скоромовкою. Гоа “Дощик”

Діти читають хором.

– Накрапає дощ (тихо).

– Дощ пускається сильніше (голосніше).

– Злива (голосно).

– Дощ слабшає (тихіше).

– Дощ припинився (читання припиняється).

Рак у річечку пірнув,

Раптом рибку ущипнув.

Раче, раче-небораче,

Ти щипнув, а рибка плаче.

III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Робота в парах. Гра “Обличчям до обличчя”

Учні в парах повертаються одне до одного та переказують казку Г. К. Андерсена “Гидке каченя”.

IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

– Який розділ ми зараз вивчаємо?

– З якими казками ознайомилися?

– Сьогодні ми ознайомимося ще з однією казкою, автором якої є італійський письменник Джанні Родарі.

V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Біографічна довідка

– 23 жовтня 1920 року, у північно-італійському містечку Омен, у сім’ї власника маленької пекарні народився хлопчик Джанні, якому судилося стати одним з найкращих казкарів Італії. Його батько, Джузеппе Родарі, був главою численної родини і зовсім не багатою людиною. Дитинство майбутнього казкаря минуло в люблячій сім’ї, але народився він слабким і часто хворів.

Потяг до малювання у Джанні був настільки великим, що у свій час він навіть мріяв стати художником. Ще йому хотілося стати майстром іграшок, щоб діти грали незвичайними механічними іграшками, які ніколи б їм не набридали. Все життя він уважав, що іграшки для дітей настільки ж важливі, як і книги.

В іншому випадку діти просто не зможуть правильно ставитися до навколишнього світу, не стануть добрими. Саме на сторінках “Піоньере” у 1951 році з’явилася відома всім казка “Пригоди Цибуліно”. Джанні Родарі написав ще безліч казок, серед яких “Джельсоміно в країні брехунів”, “Пригоди Блакитної Стріли”, “Торт у небі”, “Казки по телефону”, але сам себе вважав не письменником, а журналістом.

Якщо вірити словам давньогрецького мудреця про те, що люди живуть у написаних ними книгах, то Джанні Родарі житиме вічно – у своїх прекрасних героях і в серцях дітей, які їх полюбили.

2. Гра “Рибки”

Самостійне мовчазне читання учнями статті “Джанні Родарі”

– Де і коли народився Джанні Родарі?

– Якою була його сім’я?

– Чим він захоплювався в дитинстві?

– Які твори написав Джанні Родарі?

– Чим цікава його збірка казок “Казки по телефону”?

3. Фізкультхвилинка

4. Опрацювання казки Джанні Родарі “Дорога, що нікуди не вела”

1) Читання казки комбінованим способом (учитель-учні).

– Чи сподобалася вам казка?

– Які почуття вона у вас викликала?

– Над чим примусила замислитись?

2) Словникова робота.

– До слів лівої колонки доберіть тлумачення з правої колонки.

Сеньйора

Те саме, що візник.

Околиця

Увічливе називання, звертання до жінки в Іспанії.

Вигулькнув

Різко, рвучко смикнув за щось.

Кучер

Прикріплений з обох боків до вуздечки довгий ремінь, яким правлять кіньми.

Шарпнув

Раптово, швидко з’явився звідки-небудь, з-за чогось; показався.

Віжки

Ряд густо посаджених дерев, кущів, що утворюють загорожу.

Живопліт

Віддалена від центру частина населеного пункту.

3) Читання тексту учнями “ланцюжком”.

4) Фізкультхвилинка.

У садку зеленому

Яблук нарвемо.

В кошики великі

Ми їх складемо.

Ручки хай потрудяться –

Буде нелегко.

Вправними, бадьорими,

Дружними ростемо.

5) Аналіз змісту казки з елементами вибіркового читання.

– Де розходилися три дороги?

– Куди вела кожна з них?

– Яка дорога найбільше цікавила Мартіно?

– Яким був Мартіно?

– Чому люди прозвали його Вперта Толова?

– Як він до цього ставився?

– Коли Мартіно попрямував таємничою дорогою?

– Якою була ця дорога?

– Знайдіть та прочитайте її опис.

– Які слова свідчать про те, що дорога була нелегкою?

– Хто зустрів Мартіно?

– Про що він розмірковував, побачивши пса?

– Куди його привів пес?

– Яким перед ним постав палац?

– Хто стояв на балконі?

– Як зустріла його прекрасна сеньйора?

– Яка розмова відбулася між ними?

– Що подарувала йому сеньйора?

– Про кого він думав, вибираючи речі?

– Хто допоміг йому повернутися до села?

– Як зустріли його односельці?

– Чи повірили в його розповідь?

– Чому інші мешканці села поверталися ні з чим?

6) Робота в парах.

– Визначте головну думку казки.

– Спробуйте дібрати свій заголовок.

7) Характеристика головного героя.

– Серед поданих слів оберіть ті, що характеризують Мартіно.

Скупий, впертий, жорстокий, брехливий, наполегливий, відвертий, сміливий, підступний, настирливий, турботливий,

– Свій вибір доведіть словами з тексту.

8) Гра “Дочитай речення до кінця”.

Учитель читає початок речення, а учні відшукують та дочитують його.

– Мартіно був таким настирливим, … (що люди прозвали його Вперта Голова).

– Яких тільки скарбів не побачив Мартіно… (в залах палацу).

– Хлопець змушений був сто разів повторювати… (свою розповідь про те, що з ним трапилося).

– Мартіно йшов та йшов, … (а тунель не закінчувався, і дорозі не було кінця).

9) Фізкультхвилинка.

10) Гра “Голосування ногами”.

Діти встають у дві шеренги: права шеренга – “я вважаю, що твердження правильне”, ліва шеренга – “я вважаю, що твердження неправильне”.

– Я читатиму речення, деколи навмисне замінюючи слово чи вираз, а ви швидко шукайте його в тексті. Якщо речення правильне, то тупотить ногами права шеренга, неправильне – тупає ногами ліва шеренга та називає правильну відповідь.

11) Гра “Відновіть послідовність подій у тексті”.

У селі давно вирішили, що Мартіно загинув.

Мартіно йшов та йшов, а тунель не закінчувався, і дорозі не було кінця.

Мартіно обдарував усіх – і друзів, і ворогів.

Мартіно був таким настирливим, що люди прозвали його Вперта Голова.

(3)

(2)

(4)

(1)

12) Гра “Засічка – кидок”.

За командою “кидок” – усі учні починають читати текст напівголосно.

За командою “засічка” – зупиняються й олівцем позначають останнє прочитане ними слово.

Цей текст таким самим чином читають ще раз. (Але не більше трьох разів!)

Під час повторного читання діти переконуються, що прочитали більший обсяг – “засічка” поставлена вже далі. Це доводить їм необхідність багаторазового читання тексту, адже з кожним разом результати покращуються.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

– Який твір читали на уроці?

– Чого він нас навчає?

– Хто автор цього твору?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Переказувати казку (с. 151-153).


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 4.50 out of 5)

ДЖАННІ РОДАРІ. ДОРОГА, ЩО НІКУДИ НЕ ВЕЛА