1. Розкрийте підтекст авторських слів “Той. мурує, той руйнує” з поеми “Сон” (“У всякого своя доля…”).
А Ідеться про недосконалість суспільства, де працю одних використовують і нищать інші;
Б показано великі можливості вибору професії членами суспільства;
В мається на увазі уміння однієї людини виконувати декілька доручень одночасно;
Г Автор хоче сказати: хто працює, того й поганяють.
2. Яка поема Т. Шевченка має аналог у його образотворчій спадщині?
А “Катерина”;
Б “Кавказ”;
В “Сон”
Г ” Гайдамаки “.
3. Ідея поеми “Кавказ” – це критика:
А кріпосницької системи царської Росії;
Б національної ворожнечі між народами Кавказу й росіянами;
В загарбницької політики царської Росії;
Г байдужого ставлення інтелігенції до історичної пам’яті.
4. Назвіть твір, у якому звучить заклик до боротьби за національне та соціальне
Звільнення:
Борітется – поборете,
Вам Бог помагає!
А “Сон” (“У всякого своя доля…”);
Б “Гайдамаки”;
В “І мертвим, і живим…”;
Г “Кавказ”.
5. Який мотив не
А Туга, відчуття самотності;
Б викриття зла, що несе солдатчина;
В смуток за молодістю;
Г оспівування краси природи України і праці селян.
6. Який художньо-виражальний засіб використаний у рядках поезії “Мені однаково…”: “На нашій – не своїй землі”?
А Оксиморон;
Б антитеза;
В порівняння;
Г гіпербола;
Д метафора.
7. У якому творі Тарас Шевченко висловлює оптимістичну віру в майбутнє українського народу словами: “святая на землю правда прилетить”?
А “Заповіт”;
Б “Ісаія. Глава 35”;
В “До Основ’яненка”;
Г “І мертвим, і живим…”;
8. Укажіть літературознавчий термін за його визначенням: злобне, в’їдливе висміювання глибоких вад вдачі персонажа, подій та явищ громадського життя…
А Іронія;
Б гумор;
В гротеск;
Г сарказм;
Д гіпербола.
9. Укажіть схематичний варіант римування у фрагменті поезії Т. Шевченка:
Садок вишневий коло хати,
Хрущі над вишнями гудуть,
Плугатарі з плугами йдуть,
Співають ідучи дівчата,
А матері вечерять ждуть.
А аабба
Б аббаб
В абаба
Г ааббб
Д абааб
10. Використання художнього прийому сну в однойменній поемі Т. Шевченка дало авторові змогу (переважно):
А передати настрій і почуття героя, власні думки з приводу існуючої соціальної нерівності;
Б уникнути розкриття гостро-соціальних проблем;
В показати всю панораму суспільного життя Російської імперії XIX ст.;
Г додати фантастичності в сюжет;
Д продемонструвати контраст між Росією та Україною.
11. Установіть відповідність між твором та часом його написання.
1 “Катерина”;
2 “Мені однаково…”;
3 “Сон” (“Увсякого своя є доля…”).
4 “Кавказ”
А 1838 р.
Б 1839 р.
В 1844 р.
Г 1845 р.
Д 1847 р.
12. Установіть відповідність між фрагментом твору Т. Шевченка і назвою:
1 “Наша дума, наша пісня Не вмре, не загине…
От де, люде, наша слава,
Слава України!”
2 “Все йде, все минає – і краю немає, Куди ж воно ділось? Відкіла взялось?”
3 “В, своїй хаті своя й правда,
І сила, і воля”
4 “Малого сліду не покину,
На нашій славній Україні,
На нашій – не своїй землі”
5, “Од молдованина до фіна На всіх язиках все мовчить,
Бо благоденствує!”
А “Кавказ”;
Б “Мені однаково…”;
В “І мертвим, і живим, і ненарожденим…”;
Г “Кавказ”;
Д “До Основ’яненка”.