ЗИМА-ЧАРІВНИЦЯ – ТУВЕ ЯНСОН

РОЗДІЛ V СУЧАСНА ЛІТЕРАТУРА

ТУВЕ ЯНСОН

ЗИМА-ЧАРІВНИЦЯ

Робота з текстом

1. Знайдіть у тексті й виразно прочитайте опис зимової Долини. Назвіть епітети й метафори в цьому описі.

2. Що викликало в Мумі-троля відчуття самотності, жаху, розгубленості?

3. Які персонажі стали друзями Мумі-троля й непрошеними гостями блакитного будиночка? Стисло охарактеризуйте їх.

4. Як Мумі-троль та його нові знайомі провели зиму? Опишіть їхні заняття та розваги.

5. Поясніть, як сталося, що холодна й ворожа для Мумі-троля зима згодом стала

теж його улюбленою порою року.

6. Розкажіть про небезпечні випробування та їх подолання казковими персонажами.

7. Які важливі висновки зробив для себе Мумі-троль узимку?

Для обговорення

1. Розкажіть про стосунки Мумі-троля та його Мами.

2. Як склалися стосунки між попрошеними гостями блакитного будиночка й Гемулем? Чому всі не любили Гемуля? Як протягом твору досягли дружніх взаємин Гемуль і Мумі-троль, Гемуль і Бідась?

Які епізоди зображені на малюнках Т. Янсон? Перекажіть ці епізоди близько до тексту.

Краса слова

“Коли приходить зима, казкова Долина потопає в снігу, море засинає під товщею

криги, і мумі-тролі теж дружно вкладаються в блакитному будиночку в зимову сплячку. Але одного разу маленький Мумі-троль раптово прокинувся. Інколи так буває, що вночі стає страшно й тривожно від невідомих звуків або навіть від мертвої тиші, коли здається, що ти зовсім сам-один і стоїш, розгублений, посеред місячної смужки, і навіть Мама не чує. І ти мусиш вирішувати свої проблеми сам…”

Вийшовши з будиночка, Мумі-троль раптово опинився в чужому для себе світі. Зима в повісті Т. Янсон – не тільки пора року, а й утілення всього ворожого й жахливого. Кожна дитина, коли дорослішає, відчуває самотність, стикаючись із невідомим, але колись їй треба-таки залишити рідну домівку, учитися жити за межами звичного й затишного простору.

Так і Мумі-троль поступово вчився не тільки ходити по снігу й кататися на лижах, а й жити та виживати в небезпечному світі. У цьому йому допомогли його нові знайомі – крихітка Мю, Вітрогонка, Гемуль, песик Бідась, його давній пращур Троль. Непросто складаються стосунки між ними.

Вони всі різні і на зріст, і за своєю зовнішністю, і за вподобаннями. Але мудра авторка в казковій формі утверджує думку про те, що, незважаючи на відмінності, люди повинні вчитися будувати дружні стосунки” досягати взаєморозуміння, робити холодний і небезпечний світ радіснішим і добрішим.

Весна принесла не тільки пробудження Долині, але й нові відкриття маленьким героям. Навіть маленька квіточка крокуса, яку знайшла Хропся, повинна втриматися на вітру й піднятися вище. Мумі-троль, який став мудрішим тієї зими, каже: “Подолання труднощів піде на користь”. І він переконався в цьому на власному досвіді.

Творче завдання

Розкрийте значення слів і словосполучень на прикладі окремих епізодів повісті “Зима-чарівниця”.

Самотність. Жах. Нерозуміння. Увага до іншого.

Егоїзм. Делікатність. Порозуміння. Любов. Відданість.

Сміливість. Відчуття краси природи. Щастя.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 5.00 out of 5)

ЗИМА-ЧАРІВНИЦЯ – ТУВЕ ЯНСОН