Матеріал уроку. Леся Храплива “Колись весною на Волині” (уривок).
Мета. Збагатити та розширити знання учнів про життєвий і творчий шлях Лесі Українки; вчити відображати свої враження і почуття в малюнках; виховувати у дітей любов до поезії письменниці, до рідної мови.
Обладнання. Портрет Лесі Українки, фото її родини, збірки її творів, ілюстрації до них.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Мотивація навчальної діяльності учнів.
Ми сьогодні з вами поведемо мову
Про чудову жінку, всім відому.
Оце перед вами у квітах
Наша поетеса – Леся Українка.
Народилась Леся в Новограді-Волинському,
Над усе вона любила землю українську.
Видатний український письменник Іван Франко писав про неї: “Се талант наскрізь мужній, хоч не позбавлений жіночої грації і ніжності”.
III. Актуалізація опорних знань.
– Розкажіть, що вам відомо про Лесю Українку та її родину.
– Пригадайте, які вірші ми вивчали у 1-3 класах. Які з цих віршів ви запам’ятали найбільше?
– Леся Українка – це її справжнє ім’я та прізвище?
– Що таке псевдонім?
– Чи знаєте ви, хто допоміг Лесі у виборі псевдоніма?
Слово
25 лютого 2016 року ми будемо святкувати 145 років від дня народження Лесі Українки.
Леся Українка літературний псевдонім Лариси Петрівни Косач. Вона народилася 25 лютого 1871 року у місті Звягелі (нині Новограді-Волинському) в родині дворян.
Це потім вона стане великою поетесою, це потім її мужній голос пролунає на всю Україну, на весь світ. А поки що росте собі звичайна дівчинка. Не зовсім, правда, звичайна.
Все її цікавить, захоплює, чарує: і чому веселка схожа на барвистий пояс, і чому пташки по-різному співають, і про що гомонять старезні дуби, що верхів’ям сягають хмар. Її привітні сірі очі з однаковою теплотою дивилися і на сільських діток, що прибігали до неї бавитися, і на багатьох видатних людей, які бували у їхньому домі.
Зростала Леся у великій дружній родині, де панували повага й любов одне до одного. У родині було двоє хлопчиків (Михайлик та Микола) і четверо дівчат (Леся, Ольга, Ізидора, Оксана). Малою вона найбільше товаришувала з братом Михайлом, який був старший від неї на півтора року. Вони завжди бавилися разом і ніколи не сварилися – обоє були лагідної, доброї вдачі.
А що вони були завжди нерозлучними, то їх прозвали Мишелося.
Родина Косачів належала до старовинного дворянського українського роду. Батьки були освіченими людьми, які дали своїм дітям чудову освіту. Батько Лесі Петро Антонович Косач був правником. Мати Ольга Петрівна Косач походила зі старовинного роду Драгоманових, була письменницею.
Свої твори вона підписувала псевдонімом Олена Пчілка. Де б не жила велика родина Косачів, мати завжди заводила пасіку. Вона любила спостерігати, як невтомно трудяться працьовиті бджоли.
Так само невтомно все життя працювала і Олена Пчілка.
Леся була всебічно обдарованою дитиною. У чотири роки вона навчилася читати, а в п’ять – писати. Мала талант до рукоділля.
Зовсім маленькою – в шість років навчилася шити і вишивати. У вісім років змережила татові сорочку, а ще згодом вишила рушник на могилу Тараса Шевченка, який і досі зберігається у музеї.
Світ Лесиних захоплень дуже широкий. Вона була надзвичайно обдарованою. Захоплювалася музикою, з п’яти років грала на фортепіано. Її першою учителькою була Ольга О’Конор, дружина композитора Миколи Лисенка.
Згодом її навчав сам Микола Лисенко, видатний український композитор, друг сім’ї Косачів.
Захоплювалася живописом, особливо любила картини І. Айвазовского. Малювала сама. Коли родина перебувала в Києві, вона відвідувала престижну Рисувальну школу М. Мушака.
Любила Леся й господарську роботу. Вона мала свій квітник і город, сама його обробляла й доглядала.
У дев’ять років написала перший вірш “Надія”.
Ні долі, ні волі у мене нема.
Зосталася тільки надія одна.
Цей вірш був відповіддю на арешт її тітки Олександри, яку Леся дуже любила і яку царська влада вислала в далекий Сибір відбувати покарання за те, що вона була небайдужою до народного горя.
До десяти років вона росла і розвивалася, які всі діти. Була радісна, весела, любила співати й дуже добре танцювала. У 10 років вона намочила ноги на зимове свято Водохреща, застудилася і важко захворіла на туберкульоз кісток.
Хвороба спричинила до того, що дівчинка не ходила до школи, а навчалася вдома. Завдяки батькам вона отримала глибоку і різнобічну освіту.
У Лесі Українки є навіть дуже зворушливий вірш “До мого фортепіано”, де вона прощається з улюбленим інструментом, ніби з добрим другом. Леся не стала піаністкою, бо під час операції на лівій руці їй видалили фаланги двох пальців… Якби не хвороба, вона напевно б стала і композитором.
Коли Лесі було 13 років. її вірш “Конвалія” був вперше надрукований у львівському журналі “Зоря”. Редактором журналу був у той час ІванФранко. Мама порадила підписатися Лесі під віршами Українка.
Саме так з’явився цей псевдонім, відомий нині цілому світу.
На наступному уроці ми продовжимо ознайомлюватись із життєвим шляхом Лесі Українки.
IV. Сприйняття й засвоєння нового матеріалу.
– Про дитинство Лесі Українки ми дізнаємось із оповідання Лесі Храпливої.
– Що вам відомо про Лесю Храпливу?
– Чи знаєте ви, що упродовж багатолітньої історії чимало видатних українців із різних причин виїхали за кордон, однак ніколи не забули своєї Вітчизни. Наприклад, Леся Храплива.
Народилася Леся Храплива 1926 року у Львові, тут вона пішла до школи, а потім і до гімназії. У 1944 році вісімнадцятирічна Леся разом із батьками була змушена імігрувати на Захід до Канади, де вона проживає і до сьогоднішнього дня.
Читання оповідання вчителем (с. 164-165).
– Про кого розповідається в оповіданні?
– Що вас вразило?
Словникова робота.
Волинь – земля на заході України.
Свитка – старовинний довгополий верхній одяг, зазвичай з домотканого грубого сукна. Одягають її поверх сорочки.
Віла мавка (у міфології південних слов’ян діва-чарівниця).
Вигін – простора вільна ділянка біля села, куди виганяють пастися худобу, птицю.
Звягель – нині місто Новоград-Волинський.
Спанська носяться – зневажливо відносяться.
Довідка
ü Михайлик Косач – молодший брат Лесі Українки.
ü Михайло Старицький – визначний український письменник.
ü Людмила Старицька-Черняхівська – українська письменниця.
ü Микола Лисенко – найславніший український музикант, композитор.
Опис природи.
– Спробуйте стисло описати природу, яка оточувала Лесю, за таким планом.
План
Весна Сніг Калюжі Земля Трава
(Будилася весна. Сніг танув. На дорозі стояли калюжі.
Земля просихала. Показувалась соковита трава.)
Опис дівчинки.
– Опишіть дівчинку, використовуючи слова з довідки, записаної на дошці.
Читання оповідання учнями мовчки. Вибіркове читання.
– Знайти і прочитати опис природи.
– Прочитати опис дівчинки.
– Знайти і продовжити речення “Я думала…”.
– Як ви його зрозуміли?
– Чому у дівчинки на очах з’явилися сльози?
Підсумок уроку. Домашнє завдання.
Повторити інформацію про дитячі роки Лесі Українки. Виразно читати та переказувати уривок з оповідання. Підготувати інформацію про таємничих мешканців лісу.