Жан-Крістоф – герой десятитомного роману-епопеї Р. Роллана “Жан-Крістоф”

Своєрідним прототипом героя послужив великий композитор Л. ван Бетховен (1770-1827). Це чітко проявляється на початку роману: Ж.-К. – Напівнімець-полуфламандец, у нього широке обличчя з грубуватими великими рисами і грива густих непокірних волосся, він народився в невеликому німецькому містечку. Надалі фактографічне схожість закінчується; Ж.-К. живе майже через століття, і доля у нього інша. Але вигаданого і реального композиторів, як і раніше ріднить творча міць і бунтарський дух, – Ж. К. гідний свого прізвища Крафт, що в перекладі з німецької

означає “сила”. Перші чотири книги (“Зоря”, “Ранок”, “Юність”, “Бунт”) послідовно описують дитинство і юність Ж.-К. в одному з зубожілих князівств піренейської Німеччини.

Син придворного музиканта, Ж.-К. в ранньому віці виявляє надзвичайне музичне обдарування.

П’яниця батько, бажаючи отримати вигоду з таланту сина, прагне зробити його вундеркіндом. Він, жорстоко б’ючи, дресирує малюка, домагаючись від нього віртуозної гри на скрипці. Дід Ж.-К., теж музикант, записує імпровізації хлопчика, пророкували йому велике майбутнє. У шість років Ж.-К. стає придворним музикантом герцога. Його

музичні опуси, адресовані герцогу, супроводжуються раболіпним присвятами, написаними батьком.

Дядько по матері, коробейник Гот-Фрід, відкриває Ж.-К. чарівність народної пісні і просту істину: музика повинна мати сенс, повинна бути “скромною і правдивою, висловлювати справжні, а не підроблені відчуття”. В одинадцять років Ж.-К. – перша скрипка придворного оркестру, а в четир-надцять – він один містить всю сім’ю: його батько, вигнаний за пияцтво, потонув. Ж.-К. заробляє гроші уроками в багатих будинках, терплячи насмішки та приниження.

Уроки, репетиції, концерти в герцогскому замку, твір кантат і маршів до офіційних святкувань, невдала любов до мещаночка Минні, – Ж.-К. самотній, він задихається в атмосфері вульгарності, догідливості, раболіпства, і тільки тоді, коли він виявляється наодинці з природою, в душі його зароджуються небувалі мелодії. Ж.-К. мріє про Францію, вона бачиться йому осередком культури. Роман “Ярмарок на площі” присвячений життю Ж.-К. в Парижі.

Це самий пристрасний і гнівний роман всієї серії, памфлет проти розкладається мистецтва XIX “Шв. На паризькому ярмарку продається все: переконання, совість, талант.

Як на колам Дантового пекла Роллан проводить свого героя по верствам паризького культурного товариства: література, театр, поезія, музика, преса, і Ж.-К. все виразніше відчуває “спочатку вкрадливий, а потім завзятий задушливий запах смерті”. Ж.-К. оголошує непримиренну боротьбу ярмарку, він пише оперу “Давид”. Але новоявлений Давид не переміг Голіафа, опера не побачила сцени: героєві зачинив усі двері впливовий письменник, “салонний анархіст” Леві-Кер, з яким Ж.-К. необережно вступив в битву.

Ж.-К. терпить голод, злидні, захворює, і тут йому відкривається робочий Париж, його виходжує дівчина з народу, служниця Сідоні. А незабаром бунтівний Ж.-К. знаходить і друга – поета Олів’є Жанена. Роллан підкреслює контраст зовнішності і характерів друзів: величезний, сильний, впевнений у собі, вічно рветься в бій Ж.-К. і невеликого зростання, сутулий, немічний, боязкий, що боїться конфліктів і різкостей Олів’є.

Але обидва вони чисті серцем і щедрі душею, обидва безкорисливо віддані мистецтву. Друзі ставлять собі за мету відшукувати і згуртовувати хороших і чесних людей.

У романах “У будинку” і “Подруги” Роллан показує ці пошуки. (Тут помітно вплив Л. М. Толстого та його ідеї все примирній любові.) Не примикаючи ні до якої партії, друзі зближуються з робітниками, з соціал-демократичним рухом. Героїка боротьби п’янить Ж.-К., і він складає революційну пісню, яку на наступний же день виспівує робочий Париж. Бурхливий роман Ж.-К. з Ганною Браун (“Неопалима купина”) теж схоже на боротьбі, Ж.-К. поки що далекий від заспокійливою любові. Занурений у кипіння пристрастей, Ж.-К. захоплює за собою Олів’є на першотравневу демонстрацію, яка переростає у збройну сутичку з поліцією.

Ж.-К. на барикаді, він виспівує революційні пісні, він стріляє і вбиває поліцейського.

Друзі ховають Ж.-К. від арешту і переправляють за кордон. Там він дізнається, що Олів’є помер від ран. Ж.-К. живе в горах Швейцарії, він знову самотній, роздавлений, розбитий. Мало-помалу повертається до нього душевне здоров’я і можливість творити. А через якийсь час він знаходить і нову дружбу-любов, зустрівши свою колишню ученицю італійку грацію.

У заключній частині роману Роллан приводить свого героя-бунтаря до віри, до можливості вирішити соціальні конфлікти мирним шляхом, до ідеї внесоциального всесвітнього братерства інтелігенції – інтернаціоналу Духа (“Грядущий день”). Смерть Ж.-К. Роллан зображує символічною картиною: герой, переходячи бурхливий потік, виносить на своїх плечах немовляти – Грядущий день.

Після століття співчуття “маленької людини” з його неміччю і слабкостями Роллан в Ж.-К. втілив мрію про “велику людину”. Ж.-К. – уособлена міць, але не надлюдська ніцшеанська, а творча творча міць генія: він безкорисливо віддає себе мистецтву, а через це служіння – усьому людству. Роман “Жан-Крістоф” – роман ідей, у ньому мало візьме побуту, мало подій, основну увагу зосереджено на внутрішньому світі героя, на його духовної еволюції.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

Жан-Крістоф – герой десятитомного роману-епопеї Р. Роллана “Жан-Крістоф”