Збірка “Сонячні кларнети” явила найкраще зі здобутків Павла Тичини на шляху творчої реалізації, відобразила його експерименти зі словом, із піснею, із розмірами та стилями. Тут сповна розкрилося те, чого поет навчився в народу, що він створив сам, і з народом поділився.
“Цією книгою розпочався ренесанс української поезії” (Д. Павличко)
- Рік написання: 1918 Видано: у Києві в приватному кооперативно-видавничому товаристві “Сяйво” Тираж: 1000 примірників На обкладинці: соняшники
Настрій: життєлюбство, радість очікування,
Назва: “Соняшні кларнети” (поетичне вираження авторського розуміннягармоній всесвіту)
- Сонце – джерело всього живого, символ життя, радості, розквіту, щастя Кларнет (чистий, ясний, бадьорий звук) Сонячні кларнети – музика сонця відбиває філософію вітаїзму (життєствердження), символізує світову гармонію, радісний гімн природі
Тема: вічна тема правдошукання митця Головна думка: свобода та гармонія Ідея: пов’язати мистецтво слова з духовним життям людини, її гуманістичними цінностями; божественне начало – у космосі, у людині; звеличення
Проблематика:
- матерія і дух; людина і світ; життя і смерть; сутність людини і творчості; природа і кохання
Склад збірки:
1. “Не Зевс, не Пан, не Голуб-Дух” – увертюра, біблійні та міфологічні образи, сюжет будується на антитезі, ліричний герой – Людина нової доби, якій відкривається велика таємниця природи і життя; пантеїзм (обожнення природи та її явищ)
2. “Гаї шумлять”, “Ой, не крийся, природо, не крийся”, “Пастелі”, цикл “Енгармонійне” (“Цвіт в моєму серці”, “Подивилась ясно… “, “Світає… “, “Вітер”) – поєднання засобів музичного та образотворчого мистецтва, казкові мотиви
3. “Арфами, арфами… “, “У собор”, “На стрімчастих скелях”, “По хліб ішла дитина”, “Скорбна мати”, “По блакитному степу”, “Війна”
Три тематичні групи:
1. “світла нота збірки “: лірика з пейзажними й любовними мотивами; музичні, граційні, живописні вірші; краса образів, глибинне розуміння законів природи
2. Вірші Про народне горе, принесене Першою світовою війною; трагізм, найтонші настрої і почуття
3. Україна й революція ; проблеми добра і зла, справедливості й народної моралі
Особливості:
- Поєднання різних типів інтонації, наспівний лад, музичність Раптові емоційні сплески (вигуки, питання) Повтори, паузи – створення акцентів Імпульсивність, гострота, динаміка почуттів автора Коло як засіб композиційного розподілу Різнометричні стопи Поєднання музики, поезії, живопису
Висновки:
- Перша збірка лірики Павла Тичини є значним поступом як на творчому шляху самого митця, так і для укр. поезії в цілому Виражений неповторний власний стиль, мелодійність народопісенної поезії Експериментальність, мелодійність, співучість, ліричність Багато творів були пізніше покладені на музику видатними композиторами