Матеріал уроку. Українська народна казка “Яйце-райце”.
Мета. Розширити й узагальнити знання учнів про види українських казок, які вони читали у початкових класах; ознайомити з ознаками чарівної казки; удосконалювати вміння читати діалоги; виховувати любов та повагу до народної творчості.
Обладнання. Книжка “Українські народні казки”, ілюстрації до казки.
Хіт уроку
I. Актуалізація опорних знань.
– Як традиційно починається казка?
– Пригадайте назви казок, які починаються зі слів “Жили були дід та баба”
– Відгадайте назви казок, які починаються зі слів:
– “Ішов дід лісом, а за ним біг пес…” (“Рукавичка”)
– “Були собі сестричка та братик…” (“Сестричка та її братик золотий баранчик”)
– “Були собі чоловік та жінка і була у них одна дочка…” (“Золотий черевичок”) Слово вчителя. Ви помітили, що в наших казках батько з матір’ю інколи
Адже Мати світу поєднує в собі як материнське, так і батьківське начала, як земне – так і небесне.
Українська казка – це особливий скарб алегоричної мудрості, який закодував у собі знання про творення світу і всіх живих істот, про роль людини у цьому світі. Казка тонко і легко розкриває на рівні нашої підсвідомості ті потаємні комірчини пам’яті, в яких заховані закони співжиття у безмірному просторі буття. Казка тільки зовні видається простою: насправді вона має чіткі сюжетні лінії з потрійним повтором. У ній завжди присутні дуальні “герої”, що символізують Добро і Зло, Життя і Смерть.
Правду і Кривду. Казка – це як вишитий рушник, на якому в барвистихзавиточках вгадуються контури вічного Дерева Життя.
II. Мовна розминка.
Відгадайте назву казки, читаючи у кожному слові лише першу букву.
ЯГОДА ЙОД ЦИБУЛЯ ЕКРАН
РИБА АКУЛА ЙОРЖ ЦУКОР ЕМБЛЕМА
(Яйце-райце)
Цікаво знати, то назву цієї казки не можливо перекласти на жодну іншу мову в усій понятійній багатозначності.
III. Повідомлення теме і мети уроку.
– Сьогодні на уроці ми будемо ознайомлюватись з українською народною казкою “Яйце-райце”.
IV. Робота над казкою.
1. Первинне сприйняття казки.
Казку починає читати вчитель, а продовжують дочитувати учні самостійно мовчки до с. 28.
2. Словникова робота.
Знайдіть у тексті і прочитайте виділені слова та словосполучення. (Позиватися, у великій пригоді стану, господи, небожа, скот) та поясніть їх значення.
– Позиватися – подавати на когось в суд з метою розв’язати якусь суперечку.
– У великій пригоді стану – допоможу у непередбаченій події, випадку.
– Скот – худоба.
– Небожа – зменшено-пестливе до небіж і небога (син брата або сестри, про рідних).
3. Аналіз змісту казки.
Жайворонок – це цар небесної сфери, миша – володарка землі.
– Що спричинило сварку між царем та царицею? Чому така маленька незгода призвела до порушення ладу у всьому світі?
– Хто виявився хитрішим?
– Кого на війну скликає цар?
– Чому цариця скликає звірів?
Миша-маленька, сіренька, а в казці володіє всім земним світом. Бо вона і на землі, і під землею, і в землі. Вона бачить і чує те, що для інших заховане.
– Для чого цариці потрібна була комашня?
– Хто між птахів був наймудріший?
– Кого зустрів стрілець?
– Скільки разів просив орел стрільця? Знайдіть цей уривок і зачитайте.
– Скільки років годував чоловік орла?
– Чому саме тричі орел опускав чоловіка додолу?
– До кого прилетів орел з чоловіком?
Прочитайте речення, у якому згадується про яйце-райце.
V. Підсумок уроку.
– Уривок з якої казки ми почали читати на уроці?
– Доведіть, що ця казка – чарівна.
– Що у казці здивувало вас?
– Коли ви хвилювалися найбільше?
VI. Домашнє завдання.
Виразно читати першу частину казки. Скласти план. Стисло переказувати (с.
26-28).