Мета: ознайомити учнів з новим розділом “Літературні казки зарубіжних письменників”, з “Казкою про царя Салтана…” видатного російського поета О. С. Пушкіна; зацікавити учнів змістом казки, привернути увагу до засобів створення поетичних образів, розширювати словниковий запас учнів; розвивати навички виразного читання, кмітливість, пам’ять, логічне мислення, уяву учнів, уміння обгрунтовувати свою думку; виховувати доброзичливе ставлення до оточуючих, бажання творити добро; засуджувати жорстокість, заздрощі, ненависть.
Хід
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
Гра “Здогадайся: хто це?”
– Відгадайте, про кого йдеться.
– Донечка, хазяєчка, вертуха, внучка, помічниця, рукодільниця – … (дівчина).
– Сильний, злий, зубатий, сірий, хижий – … (вовк).
– Ходить, жує, бекає – …(вівця).
– Літає, плаває, клює, гелгоче-…(гуска).
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Робота в групах. Гра “Дуель”
Учні в групах ставлять одне одному запитання за змістом рубрики “Перевір свої досягнення”. Оцінюють відповіді одне одного.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
1. Вступна бесіда
– Сьогодні ми починаємо вивчати новий розділ.
– Прочитайте його назву.
– Які твори будемо вивчати в цьому розділі?
– Які твори письменників ми вже вивчали?
2. Гра “Продовж речення”
– Вивчаючи твори цього розділу, я навчуся…
– Я дізнаюся…
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Гра “Бджілки”
Самостійне напівголосне читання учнями вірша Ліни Костенко “Затишно дітям в пазусі казок…”
– Яких казкових героїв згадує поетеса у своєму вірші?
– Які з цих казок ви читали?
– Які хочете прочитати?
2. Конкурс знавців казок зарубіжних письменників
– Старенька бабуся у лісі жила,
Гостинці для неї онука несла.
Хто дівчинку ту по дорозі зустрів?
Як казка ця зветься? Хто б відповів? (“Червона Шапочка”)
– Якось у школу із книжкою
Прямував дерев’яний хлопчисько,
І потрапив якось сам
В полотняний балаган.
Як називається ця книжка?
А як зветься сам хлопчисько?
От підказка, друзі, вам:
Його дівчинка Мальвіна
Називала… (Буратіно).
– Допоможе завжди вам,
І птахам, і дітлахам.
Він під деревом сидить,
Добрий лікар… (Айболить).
– Працювала я у хатці,
Танцювала у палаці.
Є така у мене звичка –
Десь губити черевички. (Попелюшка)
– Він веселий й незлобливий,
Цей хороший дивачок.
З ним господар, хлопчик Робін,
І товариш – П’ятачок.
До прогулянок він ласий,
Є на мед чутливий нюх.
Зветься плюшевий ведмедик,
Всім відомо,.. (Вінні-Пух).
– Хто моторчик свій заводить?
З даху в гості хто приходить?
І на свято він дістався –
Скажем дружно: “Здрастуй,… (Карлсон).
– Народилась я в горошині,
В шкаралупі я жила,
Але якось раз мене
З вікна Жаба понесла.
В старої миші я була,
І з кротом зустрічалась я.
І ластівочка мене на крилах
До тюльпану принесла. (Дюймовочка)
3. Фізкультхвилинка
4. Гра “Рибки”
Самостійне мовчазне читання учнями статті “Олександр Пушкін”
– Де народився видатний російський поет? У якій сім’ї?
– До кого він ставився з особливою любов’ю?
– Які віршовані казки створив О. С. Пушкін?
– Які з них ви читали?
– Які хочете прочитати?
– Сьогодні ми прочитаємо уривки з “Казки про царя Салтана…” у перекладі Наталі Забіли.
5. Опрацювання першої частини “Казки про царя Салтана…” О. С. Пушкіна
1) Виразне читання першої частини вчителем.
– Чи подобається вам казка?
– Назвіть персонажів казки.
2) Словникова робота.
Читання тлумачень слів аршин, сваха, обмова у підручнику (с. 138).
3) Читання першої частини учнями “ланцюжком”.
4) Аналіз змісту першої частини з елементами вибіркового читання.
– Що робили сестри під вікном?
– Про що мріяла кожна з них?
– Хто слухав сестер?
– Що вирішив цар?
– Куди поїхав цар після весілля?
– Який наказ він залишив молодій цариці?
– Хто народився у цариці?
– Що зробила молода мама?
– Чому сестри і сваха захотіли погубити царицю?
– Що вони зробили?
– Який лист написали цареві?
– Як цар відреагував на лист?
6. Фізкультхвилинка
7. Опрацювання другої частини “Казки про царя Салтана…” О. С. Пушкіна
1) Словникова робота.
Читання тлумачень слів зорить і дозор у підручнику (с. 139-140).
2) Гра “Рибки”.
Самостійне мовчазне читання казки учнями
– Які нові персонажі з’явилися в казці?
– Хто такий Гвідон?
– Що ви можете сказати про княгиню?
– Хто такий Чорномор?
3) Аналіз змісту казки з елементами вибіркового читання.
– Як удалося врятуватися цариці з немовлям?
– Хто дав князеві ім’я Гвідон?
– Як цар Салтан оголосив про своє рішення їхати до Гвідона в гості?
– Які слова свідчать про те, що Гвідон з нетерпінням чекав на гостей?
– Кого він побачив на палубі?
– З якими почестями зустрічав царя Салтана?
– Яке диво побачили гості біля городської брами?
– Що вразило їх на широкому дворі?
– Як цар зустрів царицю?
– Що робили ткачиха й повариха?
– Чому цар помилував їх?
– Прочитайте кінцівку казки.
8. Робота за ілюстраціями
– Розгляньте ілюстрації до цієї казки.
– Кого художники зобразили на ілюстраціях? Які кольори вони використали?
– Який настрій вони створюють? Як передають характер персонажів казки?
– Яким рядкам казки відповідають ілюстрації?
– Які малюнки створили б ви за сюжетом казки?
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
– Який твір ми вивчали?
– Хто його автор?
– Чого вчить нас казка?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Виразно читати уривки з казки (с. 135-142).