Справжній митець може відтворити у краєвиді будь-які ефекти світла. Коли А. Куїнджі дав на виставку свою картину “Місячна ніч на Дніпрі”, деякі глядачі звинуватили художника в тому, що десь за. полотном він заховав… ліхтар. Не могли збагнути, як це зроблено, що місяць світить, як справжній. І серед живописців були такі, котрі не вірили, що ефекти світла Куїнджі відтворює звичайними фарбами. Навіть дорікали йому, чого, мовляв, приховує від товаришів свій “секрет”. А фарби таки були звичайні, жодних таємниць, крім таємниць майстерності,
У місячному сяйві виблискує гладінь дніпрових вод, і вона не тільки нічим не підсвічена, а навіть темніша за білий папір. Заради того, щоб “місячна доріжка” сяяла на картині як у природі, художник відкинув безліч подробиць, гранично обмежив шкалу, світлових і кольорових відтінків. Ніч Куїнджі “така місячна, зоряна, ясна” саме тому, що на березі нічого не видно: ні стежечки, ані пенька… Якби все це було, не пощастило б відтворити місячне світло, яхе художник обрав “лейтмотивом” свого чудового “ноктюрна”. Лише однієї подробиці вистачило художникові, щоб
На тлі сяючої річки – при першому погляді на картину впадає в око чіткий силует вітряка.
Для підсилення ефекту світла майстер використав і кольори. Місячної ночі земля оповита холодним сріблястим, блакитно-зеленуватим світлом, що приглушує, нейтралізує всі теплі кольори. Предмети, яскраво-червоні вдень, під місяцем якісь блідо-фіолетові, рожеві – біліють. Куїнджі все навколо місячної доріжки не лише затемнює, а й робить темряву теплою, рудувато-брунатною. Вода світиться і тому, що вона найсвітліша від усього в картині, і тому, що вона най-холодніша, сріблясто-зеленувата.
А все оточення – тепле, темнаве.
Ефект світла майстер підсилює також способом накладання фарб. Усе він малює порівняно тонким шаром фарб, який поглинає світло. І тільки иа місячну доріжку густо накладає білу фарбу, що інтенсивно відбиває промені. Щоб забарвити доріжку “місячним кольором”, він не домішує до білила золотої фарби, а наносить її зверху нантоншнм прозорим шаром. Білі промені, проходячи крізь нього, відбиваються, набуваючи бажаного зеленуватого відтінку.
Якби художник просто домішав зелене до білого, колір був би мутним, а так віддзеркалене світло здається кришталево чистим, аж “дзвенить”, ніби воно справжнє, місячне.
Досить глядачеві поглянути на картину “Місячна ніч на Дніпрі”, як активізується його уява. Б пам’яті зринають картини чаруючої літньої ночі, далекий обрій. Він немов чує, як цвірінькають коники, плескають дрімотливі хвилі, в срібних сітях яких заплуталася сяюча місячна таріль. І безліч-невимовно солодких почуттів ворухнеться в його душі.
Яка чудова українська ніч!