Що принесе з собою завтрашній день? Проблема, завжди турбує людський розум. Завтрашній день приходить, а відповіді на це питання немає. Майбутнє, неминуче є загадкою для людства. Із днів утворюються роки, роки формують століття, а людський розум наполегливо намагається відсунути грань, що розділяє сьогодення і майбутнє. Така суть людини, він не бажає ступати в невідомість, і тому йому потрібні казки, міфи, фантастичні образи, В яких міститься осмислена мрія про безхмарне майбутнє.
Необхідність у формуванні майбутнього суспільства особливо
Вони формують нові моделі прийдешнього, закликають людину до вчинків і застерігає від неправильних кроків. Мрії про “золоту добу”, про створення бездоганного суспільства виявилися в утопіях, тобто в нездійсненних, нереальних, скоєних моделях майбутнього. Найзнаменитіші творці утопічних навчань – Томас Мор, Сен-Симон, Роберт Оуен.
У нашій літературі поняття утопічного соціалізму відобразив
Людина може створювати машини, щоб вони служили йому. Людина може зробити родючими застиглі пустелі. А що робити з самою людиною? Чи вийде у нього коли-небудь звільнитися від своїх недоліків, переступити через жадібність, користь, заздрість, лінощі?
Якщо зможе, то ким буде людина без властивих йому слабкостей? Який буде світ, в якому панує тільки веселощі, і немає боротьби добра зі злом, без якої буття людини понуро і не має сенсу? А чи припустима конструкція подібного суспільства?
Життя зобразила, що ні. Але ось настав двадцяте сторіччя. Воно принесло з собою інші питання. Їх осягнення та моделювання відбилося в антиутопіях.
Антиутопії описують епоху, Де вони з’явилися, відображають її побоювання і надії. Героєм антиутопій нерідко виступає людина, що намагається створювати своє буття по зображенню про душевної гармонії, не збіжної з навколишнім його світом.
У творі Замятіна “Ми” приковує інтерес те, з якою вірністю автор змалював нинішній час, представивши державу технократії і прогнозувати формування техніки, проходження вселенського простору. Але набагато істотніше ті етичні питання, які визначив автор у своєму творінні. Раціональне, механізоване буття, зображене у творі Замятіна “Ми”, буття Єдиного Держави відокремлено Зеленої скляній Стіною від нетямущий, потворного буття дерев, птахів і тварин. Жителі Єдиного Держави вже давним-давно не люди.
Це машини, якими управляє Благодійник. Він веде їх до переваги розуму над Всесвітом. Всі вони складові єдиного гармонійно пристрою.
Творці антиутопій не тільки формують тип майбутнього, але й пояснюють, як завойовано громадське процвітання, як створюється земний рай. Винищення минулого, очищення пам’яті, звільнення від людських емоцій – це те, що знаходиться в основі цих товариств.
Такі принципи є до такої міри жорстокими і несправедливими, що постає питання: чи необхідно людям суспільство, збудоване такою ціною? Необхідний чи рай, шлях до якого викладений черепами?
А в глибині розуму окремих героїв творів зароджується жахався, незрозуміле почуття, коливання, жага бути і не ідеальним, але людиною, а не бездушною машини. У межах антиутопії заново породжується утопія. Творці антиутопій, проаналізувавши контури тоталітарних технократичних порядків, показують на протистояння, яке пробуджується в глибині близько, яка зробила все, щоб викорінити ідею незалежності.
Антиутопія виглядає спрямованої в майбутнє, тому що в ній постійно є елементи нереальності. Однак це, літопис епізодів нинішнього часу, підтвердження того, що світ близький до катаклізму. Це своєрідне застереження людству…