Мета: ознайомити учнів із поетичною творчістю письменника, допомогти усвідомити ідейно-художні особливості віршів, їхню естетику; удосконалювати навички виразного читання, аналізу ліричних творів, висловлення власних думок з приводу прочитаного; виховувати почуття патріотизму, любові до рідної мови, бажання прислужитися рідному народові. Обладнання: портрет письменника, збірки його творів, ілюст- рації до них. Теорія літератури: лірика, ліричний герой, художній образ, художні засоби. ХІД УРОКУ
І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
Але ніхто більше й краще про поета не скаже, як сама його поезія. Тому сьогоднішній урок і буде присвячений поетичній творчості Пантелеймона Олександровича Куліша.
ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ “Хвилинка мудрості”.
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ 1. Розповідь учня про основні віхи біографії П. Куліша. 2. Проблемне запитання до учнів.
–
Є;КА№К
– через осуд ним гнобительської політики Російської імперії стосовно України.
ІV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ 1. Виразне читання поезії П. Куліша “До рідного народу”. 2. Словникова робота, обмін враженнями щодо прочитаного.
3. Евристична бесіда. – Про що свідчать підзаголовок вірша, епіграфи з творів Шевченка та Біблії?
(Підзаголовок – про те, що треба знайомитися з кращими зразками європейської культури, сприймати загальнолюдські цінності; епіграф із Шевченка – близькість ідеї про неприпустимість рабської покори, почуття меншовартості; епіграфи з Біблії – натяк на бачення поетом шляхів вирішення національної ідеї.) – Про безумну відвагу яких “гірких п’яниць та розбишак великих” ідеться? (Про козаків.) – Які рядки можуть бути визначенням ідеї твору? (Єдиний скарб у тебе – рідна мова… Вона твого життя міцна основа, ревніша над усі скарби й багатства.) – Що є спільним, а що відмінним, в думках Куліша і Шевченка? (Спільне: форма послання, звертання до народу, визнання мови як основи національної згуртованості, засудження рабського поклоніння; відмінне: Шевченко бачить шлях до незалежності в активності народних мас, яка була за часів запорожців та гайдамаків, Куліш наполягає на “культурницькому” пі ляхові освіти, реформ.) – До якого жанру лірики належить поезія? (Громадянської.)
4. Виразне читання вірша П. Куліша “Троє схотінок”. 5. Словникова робота, обмін враженнями щодо прочитаного. Схотінки – бажання, сходинки.
6. Евристична бесіда, виконання завдань пошуково-дослідницького характеру.
– Якій темі присвячений вірш? (Життєвому кредо письменника, його життєвим цінностям.) – Випишіть у “схотінки” три бажання ліричного героя.)
(Відповідь: душевний спокій; книги; близький друг, кохання.) – Для висловлення власної думки автор серед інших художніх засобів використовує прийом контрасту. Знайдіть його. (Урочиста, книжна лексика (ветроградів, благородних, Мадонна) і знижена, просторічна (насилував, олухів).) – Схарактеризуйте ліричного героя твору, обгрунтувавши свої твердження.
Розумний, начитаний живе в гармонії з собою скромний, невибагливий
Ліричний герой
Щирий має глибокі почуття, здатен палко кохати благородний 6. Виразне читання вірша П. Куліша “Заворожена криниця”. 7. Словникова робота, обмін враженнями. – Знайдіть у словниках, енциклопедіях або в “Примітках” повного видання творів пояснення слів
Вертоград – поетичний синонім саду; кінамон – рід пахучої рослини; нард – рід пахучої рослини; крин – польова лілія; алое – рослина з м’ясистими листками, що має лікувальні властивості; Аквілон – північний або північно-східний вітер; Тигр, Євфрат – ріки в південно-західній Азії (протікають у Туреччині, Сирії та Іраку, впадають у Перську затоку);
Едем – земний рай. 8. Евристична бесіда, виконання пошуково-дослідницьких за вдань. – Визначте, які це художні засоби: “зорями… зоряють”, “то-нуть-плавлять”, “вволи волю” (тавтологія); “наливнії”, “золотії” (повні нестягненої форми прикметники поетичного звучання; часто вживаються у фольклорі). – Виразні риси якого стилю наявні в поезії? (Романтизму.)
– Про яку “заворожену криницю” може йти мова? (Культури, рідної мови, поетових мрій-сподівань. “Брати” тут, напевно, од нодумці.)
9. Слово вчителя. П. Куліш видав п’ять поетичних збірок – “Досвітки”, “Ху-торна поезія”, “Дзвін”, “Позичена кобза”, “Хуторні недогарки”. Він також є автором десяти великих поем (серед яких “Куліш у пеклі”), балад, дум, байок, численних перекладів. Завдання своєї поезії митець бачив у тому, щоб “терен колючий в рідній стороні” вирубувати “трудящою рукою”. І. Франко називав Пантелеймона Куліпіа “одним із корифеїв нашої літератури”, її “першою звіздою”.
Водночас він зауважив, що в нього “друга половина думки б’є першій в пику”. Маються на увазі суперечності у світогляді письменника, які постійно стикаються між собою у його творах. 10.
Проблемне завдання учням. – Прочитайте дві думки літературознавців про творчість П. Куліпіа й прокоментуйте їх, висловіть власні судження, обгрунтувавши їх.
П. Плющ, літературознавець 60-х років XX ст. Б. Степанишин, сучасний літературознавець Було б, однак, неправильно вважати русифікаторську політику царизму єдиною причиною гальмування розвитку української літератури і літературної мови.
Великої шкоди цьому розвиткові завдали також українські буржуазні націоналісти-письменники, журналісти, вчені, тощо (П. Куліш, Б. Грінченко, М. Грушевський, С. Єфремов та ін.), які спрямували українську літературу на шлях реакційної романтики, етнографізму, побутовізму, хуторянської обмеженості під гаслом ” безбуржуазної ” української нації і “єдиного потоку” в розвитку української культури, під гаслом зоологічного шовінізму і цілковитої відрубності української літератури й мови від братньої російської літератури й мови. Поетичний доробок Пантелеймона Куліпіа значний, за тематикою розмаїтий, за змістом – гуманістичний і національно спрямований, а за майстерністю – високого рівня художності.
Пишаймося ж, що належимо до нації Куліпіа, а головне – учімося на його поезії бути справжнім українцем.