Українська література 6 клас
ГУМОРИСТИЧНІ ТВОРИ
Степан Олійник (1908-1982)
Степан Олійник народився на Одещині
“…Великою популярністю користувалася в нашій окрузі газета “Червоний степ”. Читав і я цю газету. І не раз мені було дуже жалко, що про інші села пишуть, а про моє село ні разу і не згадувалося.
І от одного вечора, коли батьки й молодші сестри уже спочивали, я висмикнув із зошита два аркуші паперу, пробрався в другу половину хати, запалив каганця1 і сів писати свою першу в житті кореспонденцію…
Свого дописа
Не встиг зазначити внизу свою адресу, як на порозі з’явилася матуся моя, Наталка Василівна.
– Ти що оце пишеш? Просидів усю ніч і не спав. Батько он уже коней запрягає, в поле ж їхати треба.
От нещастя, – вдарила долонями об поли.
Попало мені кріпко, але конверта я все-таки кинув у поштову скриньку.
А через тиждень… Ні, радості моєї не передати! На сторінках “Червоного степу”
Читало її все село.
До кінця своїх днів пам’ятав такі прості і такі мудрі батьківські слова: “Ну що ж, коли вже такий нетерпець, то пиши, сину. Але пиши правду. Боже тебе збав щось неправдиве написати…”
Перша “читацька конференція” і перше обговорення “літературних критиків” – односельчан – відбулося під батьківською коморою на дубках. Після вступного батькового слова я почав читати:
По дорозі з-за діброви –
Возять люди гарбузи.
Та такі важкі й здорові,
Аж поскрипують вози.
Не дослухавши, дядько Харитон кинув з місця репліку: “Ого не мажуть, – а вони й поскрипують! А мазь же в лавці є. Ціла діжка стоїть під стіною!..”
Я нічого не міг йому заперечити і ледь дочитав уже кінцівку вірша. Ніяких оплесків не було. “Аудиторія” хвилин зо п’ять помовчала, а потім розкритикувала мій вірш ущент. …Такими суворими були оті мої перші критики”.
1 Каганець – невеличкий світильник, що складається з гнота й посуду, до якого наливають олію, лій чи гас.
Як відомо, всі ледачі
Ждуть легенької удачі
(Без труда щоб їм везло!)
Так і з Васею було.
Вчиться Вася в п’ятім класі…
Якось друг і каже Васі:
– Знаю чудо я одне,
Чудо справді чарівне!
Будеш мати без мороки
Ти п’ятірки за уроки,
Лиш зроби, мій друже, так:
Роздобудь собі п’ятак,
Приліпи його, мов латку,
В черевик під ліву п’ятку!
Узувайся і ходи.
Піде діло – хоч куди!
Це я, – каже, – перевірив.
…Вася здуру і повірив.
Ліпить Вася Боровик
П’ять копійок в черевик.
Взувся,
Тупнув,
Взявсь у боки:
– Більш не вчитиму уроки:
Повезе мені і так –
Під п’ятою ж є п’ятак!
Вранці йшов і всю дорогу
Припадав на ліву ногу.
Ось і школа,
Ось і клас.
Арифметика якраз.
– Боровик, іди до дошки! –
Вася встав, пом’явся трошки,
На п’ятак натис – дарма!
Де ж те чудо?
Щось нема.
За годину викликають,
З географії питають.
Вася встав – ні в сих ні в тих,
Замість чуда – в класі сміх.
Мав мороку він велику,
Бо п’ятак у черевику
Відіграв одну лиш роль –
Надавив йому мозоль!
Закінчилися уроки –
Бігли учні в різні боки,
Ну. а Вася Боровик
Ледве тяг свій черевик.
Під п’ятою п’ять копійок,
А у сумці – стільки ж двійок.
1. У якому класі навчався Вася Боровик:
А) у четвертому; б) у п’ятому; в) у шостому; г) у сьомому?
2. 3 якого предмета головний герой спочатку заслужив двійку: а) з географії; б) з української літератури;
В) з арифметики; г) з біології?
3. Скільки двійок ніс у сумці додому Вася Боровик: а) дві; б) три; в) чотири; г) п’ять?
4. Чи траплялася з тобою або з твоїми друзями подібна пригода? Якщо так, то розкажи про неї своїм однокласникам і вчителеві, вона, без сумніву, сподобається їм.
5. Як ти вважаєш, чи цікаво було б жити на світі, якби так легко здобувалися “п’ятірки” (а сьогодні – “дванадцятки”)? Обгрунтуй свою відповідь.
6. Перекажи зміст гуморески кількома реченнями.
7. Який момент у гуморесці тобі видався найкумеднішим? Виразно прочитай це місце у творі.
8. Згадай, чим відрізняється гумор від сатири. Як ти вважаєш, цей твір гумористичний чи сатиричний? Обгрунтуй відповідь.
9. Чого навчає тебе і твоїх однолітків гумореска “Чудо в черевику”?
10. Розглянь ілюстрацію до вірша. Чи відбиває вона, на твою думку, його настрій? Якщо ні, то що в ній треба змінити?
11. Проілюструй найкумедніший фрагмент вірша “Чудо в черевику” Степана Олійника й візьми участь у класному конкурсі на кращий малюнок.