І семестр
З НАРОДНОГО ДЖЕРЕЛА
НАРОДНІ ДИТЯЧІ ПІСНІ ТА МАЛІ ЖАНРИ
Урок 9. СКРИНЬКА ЗАГАДОК
Мета: продовжувати ознайомлення учнів з багатством рідної мови; ознайомити учнів із загадками; удосконалювати техніку читання; розвивати образне мислення, зв’язне мовлення; виховувати любов до рідного слова.
II. ВПРАВИ НА ВДОСКОНАЛЕННЯ ЧИТАЦЬКИХ НАВИЧОК
1) Гра “Знайди пеньок”.
У таблиці записано однакові слова, а поміж них – таке, що відрізняється тільки однією літерою. Слова показують дітям протягом кількох секунд.
Рік миска носити
Ріг мишка носити
Рік мишка косити
2) Гра “Утвори за зразком”.
Зірка – різка, ланка – … (канал), курча – … (ручка), лошак – … (школа), вікно – …(вінок), трос – …(сорт), кіно – …(коні), літо – …(тіло), наша – … (шана), пилка – … (липка), марка – … (рамка).
Пригадайте, діти, вмить,
Як пшениченька шумить: ш-ш-ш!
Як в гайку струмок дзвенить: джр-джр-джр!
Як бджола в саду бринить: дз-дз-дз!
Як шумлять у птаха крила: ш-ш-ш!
– Як звучить тиша?
III.
Робота в парах
Учні в парах розповідають одне одному пісню-гру “Ходить гарбуз по городу”.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Як називається розділ, який ми вивчаємо?
– З якими жанрами усної народної творчості ми ознайомилися?
– Сьогодні ми ознайомимося із загадкою – одним із найдавніших видів народної творчості, що дожив до наших днів і житиме й надалі.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
– Загадка (від слова “гадати, думати”) – це дотепне запитання або вислів, що вимагає розкриття, відгадки. У загадках прикмети предметів не називають безпосередньо, про них ідеться у прихованій формі. У загадках зашифровано певний предмет чи явище.
Спостережлива людина завжди відгадає загадку.
Фізкультхвилинка
– Що таке загадка?
– Прочитайте і відгадайте загадки (с. 13)
– Знайдіть відгадки на малюнку (с. 14).
– З яких городніх рослин, зображених на малюнку, готують український борщ?
– Чого ще бракує, щоб борщ був смачним? Загадайте про цю рослину загадку.
– Некрасива, шишкувата,
Як прийде на стіл вона,
Скажуть весело хлоп’ята:
– Ну й розсипчаста, смачна! (Картопля)
– Кажуть, щоб хвороб не знати,
Треба всім мене вживати.
Може, ви мене й з’їсте,
Тільки сльози проллєте. (Цибуля)
– Народжується з квітки,
Його всі люблять дітки,
Заліза в нім багато,
Рум’яне і хрустке.
А ну, скажіть, малята,
То що ж воно таке? (Яблуко)
– Лампочка вгорі висіла,
Стала смачна, пожовтіла.
Діти лампочку зірвали,
З апетитом скуштували. (Груша)
– Зелені сережки
На гіллі висіли,
На сонечці підсмажились
І почервоніли! (Вишня, черешня)
– Чи то жовта,
Чи то синя Соковита господиня.
Чи то сонце,
Чи то злива –
Пригостить нас влітку… (слива).
– Доберіть загальну назву до слів-відгадок. (Фрукти)
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
– Продовжіть речення.
– Сьогодні на уроці я навчився…
– Найбільше мені сподобалося…
– Я запам’ятав, що…
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Дібрати загадки, щоб загадати їх однокласникам.