1
Коли у небуття і ймення наше кане,
Не згасне сонечко на небі полум’яне.
Нас не було, та світ не був від того гірший;
Він не погіршає й тоді, як нас не стане.
2
Всі таємниці пильно зберігай,
Щоб не дізнався нелюд і шахрай.
І зваж: як з іншими ти поведешся,
Того від інших і собі чекай.
3
Ні, не гнітять мене перестрахи й жалі,
Що вмерти мушу я, що строки в нас малі:
Того, що суджено, боятися не треба.
Боюсь неправедно прожити на землі.
4
Недоброзичливість ніколи не могла
Узяти верх: до злих вертались
Я зичу благ тобі – ти зла мені бажаєш:
Ти благ не діждешся, я не побачу зла!
5
Хай кожна мить, що в вічність промайне,
Тебе вщасливлює, бо головне,
Що нам дається тут,- життя: пильнуй же!
Як ти захочеш, так воно мине.
6
Безглуздо мучити себе самого – хай
Малий достаток твій, ти лишку не шукай:
Тим, що од вічності записане тобі,
Будь задоволений, бо це і є твій пай.
7
Будь весел, не марнуй свого життя у горі,
Бо в небі довго ще зіходитимуть зорі!
Ти прахом зробишся, і піде прах на цеглу,
І муром станеш ти в сусідовій коморі.
8
Багатства прагнеш
Короткого життя? Всі, хто живе, умруть.
Життя у позику тобі дається – отже,
З ним розлучитися щодня готовий будь!
9
У мене тайна є – і тайну ту єдину
Я зараз виявлю (прости мою провину):
Тебе кохаючи, я ляжу в домовину,
Тебе кохаючи, у небеса полину!
10
Я тільки знаю, що знання шукаю,
В найглибші таємниці проникаю.
Я думаю вже сімдесят два роки –
І бачу, що нічого я не знаю.
11
Я б краще вороном копався у ріллі,
Ніж у негідника живився при столі.
Сухим окрайчиком задовольнятись краще,
Ніж губи мазати в чужому киселі.
12
Любов – це сонечко, що всесвіт зігріває,
Любов – чудесний птах, що в квітнику співає.
Її не знає той, хто плаче солов’єм,
Вона в душі того, хто мовчки умирає.
ТЕОРІЯ ЛІТЕРАТУРИ. РУБАЇ
Рубаї – чотиривірш переважно філософського змісту, форма ліричної поезії народів мусульманського Сходу. Виникла ця форма віршів в усній народній творчості й утвердилася в літературі в епоху Східного Відродження.
Цим невеличким мініатюрним творам властиві афористичність, лаконізм мови. У чотиривіршах переважно використовується схема римування першого, другого і четвертого віршорядка (aaba), рідше усіх віршорядків (аааа).
ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ
Готуємося до роботи з творами
1. Які історичні наслідки мало арабське завоювання Перського царства? Чому внаслідок цього завоювання постраждала культура іранських народів?
2. Чому X-XV століття називають епохою Відродження іранської культури.
3. Який вплив арабська мова та культура мали на літературу мовою фарсі?
4. Чому Ома́ра Хайя́ма шанують як видатного вченого мусульманського Сходу?
Працюємо над текстами творів
5. Чому творчість всесвітньо відомого майстра рубаї Омара Хайяма посідає особливе місце в поезії Східного Відродження?
6. Визначте основні теми рубаї Омара Хайяма.
7. Яким є ставлення поета до бідності, смерті, зла, втрати гідності?
8. У чому полягає гуманістичне бачення людини? Підтвердьте думку цитатами.
9. Якою є життєва філософія ліричного героя?
10. Який настрій, на вашу думку, притаманний рубаї Омара Хайяма: оптимістичний чи песимістичний? Відповідь обгрунтуйте.
11. Що є спільного в розумінні маленького людського щастя у творах персько-таджицького поета Омара Хайяма та китайського поета Ду Фу?
Узагальнюємо і підсумовуємо
12. Чи ідеалізується дійсність у творах Омара Хайяма? Відповідь обгрунтуйте.
13. Доведіть, що у вивчених вами чотиривіршах у центрі уваги знаходиться людина та її переживання.
14. Якою постає жінка в східній поезії? Знайдіть цитати для підтвердження думки.
Застосовуємо теоретичні поняття
15. Розкажіть про особливості побудови рубаї.
16. На прикладі віршів Омара Хайяма продемонструйте особливості римування рубаї.
Виконуємо творчі завдання
17. Поміркуйте, чи залишаються порушені Омаром Хайямом у XI-XII століттях проблеми актуальними і для нашого XXI століття. Відповідь обгрунтуйте.
18. Думки з яких чотиривіршів Омара Хайяма для вас найближчі? Чому?
19. Якому філософському питанню ви б присвятили власні чотиривірші?
20. Випишіть із рубаї три цитати, які могли би стати афоризмами.