У всі часи питання зниження духовного рівня особистості під впливом зовнішніх обставин залишається актуальним для літератури.
Видатне місце серед російських письменників, що займалися дослідженням даної проблеми, був А. П. Чехов. Він найбільш яскраво показав, як небезпечно жити без моральних орієнтирів, керуючись лише швидкоплинними пристрастями і не розвиваючи в собі кращі задатки з молодості.
Тема духовної деградації повно розкрита в оповіданнях Чехова “Іонич” і “Агрус”. У першому творі головний герой символізує собою
Нереалізоване
Дмитро Старцев забажав спокою, і чим старше він ставав, тим сильніше руйнувалася його душа.
Який психологічний портрет Старцева намальований автором на початку твору? Молодий
Старцев працює, вбачаючи в цьому своє перше призначення, “вростання” в земську службу. Він обростає знайомствами, зокрема з родиною Туркіна. Знайомства він заводить не з причини симпатії до людей, а тому що, на думку обивателів, це сімейство найбільш інтелігентне в місті.
Можливо, в цьому і полягає перша помилка Старцева, яка виводить його на шлях моральної деградації: він надто уважно прислухається до громадської думки, не будучи впевнений в її правильності.
На мій погляд, втрачене благородство – це найбільш яскравий і бентежний наслідок духовної деградації особистості, про яку Чехов
Писав і в іншому своєму творі “Агрус”. Вище щастя героя оповідання вміщувалося в схему: панський будинок – людська – город – агрус. Жив він скупо, недоїдав, недопивав, одягався, бог знає як, немов жебрак, і все збирав і клав у банк. Страшно скупився. Кожна дія героя підпорядковувалося пагубному для духовності прагненню.
Він навіть одружився для того, щоб втілити в життя свою дивну мрію. Вся
Мета його життя зосередилася в жорстких і кислих ягодах, поїдаючи які він відчував себе абсолютно щасливим. Чи був він таким насправді?
Обидві розповіді А. П. Чехова показують, як згубні тиша і спокій в житті кожної людини. Не варто заспокоюватися, не можна дозволяти присипляти себе. “Щастя немає і не повинно бути, а якщо в житті є сенс і мета, то сенс і мета зовсім не в нашому щасті, а в чомусь більш розумному і простому. Робіть добро!”