Українська література 6 клас
ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО У 6-му КЛАСІ
ПОМІРКУЙТЕ… ПРИГАДАЙТЕ… ЗАПАМ’ЯТАЙТЕ!
І. З ТЕОРІЇ ЛІТЕРАТУРИ
1. Що називається усною народною творчістю? Які види фольклорних творів ви знаєте?
2. Схарактеризуйте гімн як різновид пісні.
3. Як співвідносяться поняття література і дійсність, образотворче мистецтво і література?
4. Що називається літературною байкою? Назвіть українських письменників-байкарів?
5. Пригадайте, що називається алегорією. У яких літературних жанрах використовується
6. Які ви знаєте гумористичні твори української літератури?
7. Що називається гуморескою? Хто з українських письменників писав гуморески? Які гуморески ви вивчили у шостому класі?
8. Схарактеризуйте жанр співомовки.
9. Які мовні засоби змалювання художніх деталей у тексті ви знаєте? Що таке словесний малюнок? Що таке словесна деталь?
10. Які ознаки епічного твору? Назвіть основні жанри епічних творів.
11. Пригадайте, що називається оповіданням?
12. Що називається повістю? Уривок якої повісті ви вивчали у шостому класі?
13. Поміркуйте, чим епічні твори відрізняються від поетичних (віршованих)?
14.
15. Що таке авторська мста і мова дійових осіб? Чим вони різняться?
16. Що таке акровірш?
17. Що називається метафорою? Наведіть приклади метафор і порівнянь.
18. Хто такий герой художнього твору? Які герої вивчених у шостому класі творів вам особливо запам’яталися і чому?
19. Дайте визначення жанру поеми. Що називається історичною поемою? Яку історичну поему ви вивчали у шостому класі?
20. Пригадайте визначення календарно-обрядової лірики. Що таке колядки і щедрівки? Чи є між ними відмінності?
21. Що називається легендою? Яку легенду з Галицько-Волинського літопису письменник Микола Вороний поклав в основу свого твору?
22. Які художні твори написані поезією в прозі?
23. Які пісні належать до весняного циклу календарно-обрядової поезії?
24. Пригадайте пісні-веснянки. Про що в них розповідається?
25. Які ви знаєте віршові розміри? Що таке ямб і хорей?
26. Що називається верлібром? Наведіть приклад вірша, написаного верлібром.
27. Які пісні належать до календарно-обрядової лірики літнього циклу?
28. Що ви розумієте під поняттям “пригодницький твір”? Який твір належить до цього жанру?
II. З БІОГРАФІЙ ПИСЬМЕННИКІВ
1. Хто є автором слів Державного Гімну України?
2. Що ви знаєте про письменника Богдана Лепкого?
3. Хто з українських письменників писав байки?
4. Хто з письменників, яких ви вивчали у шостому класі, був актором і знімався у художніх фільмах?
5. Де і коли народився Тарас Шевченко?
6. З якого краю України походить Степан Руданський?
7. Хто писав співомовки?
8. Де похований Степан Руданський?
9. Що ви знаєте про Якова Щоголева?
10. Яким вам запам’ятався письменник Спиридон Черкасенко?
11. На які теми писав поет Богдан-Ігор Антонич?
12. Яка тематика переважає у творах Миколи Вороного?
13. Твори яких жанрів писав Остап Вишня? Яке справжнє прізвище письменника?
14. Де похований Тарас Шевченко?
15. Яке справжнє прізвище Дніпрової Чайки? Які твори написала письменниця?
16. Що ви знаєте про Олександра Олеся?
17. Якого письменника справжнє прізвище Кандиба?
18. Хто з письменників, яких ви вивчали, писав і прозові твори, і вірші?
19. Хто є автором пригодницького твору?
20. Чим для вас запам’ятався поет Максим Рильський?
21. Що ви знаєте про письменницю Костянтину Малицьку?
22. Які вірші з тих письменників, що ви вивчали, покладено на музику?
23. Хто ваш улюблений письменник і чому?
III. З ХУДОЖНІХ ТЕКСТІВ
А. З яких віршованих творів взято ці уривки?
1) Тече вода з-під явора
Яром на долину.
Пишається над водою
Червона калина.
2) Мені казав розумний садівник:
“Коли ти пересаджуєш ялинку,
Відзнач північний і південний бік
І так сади: ростиме добре й гінко”.
3) Чом, чом, чом, земле моя,
Так люба ти мені,
Так люба ти мені?
Чом, чом, чом, земле моя,
Чарує так мене
Краса твоя?
4) В давніх літописах наших єсть одно оповідання,
Що зворушує у серці
Найсвятіші почування.
5) І я поплив у світ дитячих мрій
На білі колискові оболоні…
Котились писанками ізгори
Ясні сонця у мамині долоні.
6) Станем, браття, всі за волю від Сяну до Дону.
В ріднім краї панувати не дамо нікому;
Чорне море ще всміхнеться і Дніпро зрадіє,
Що у нашій Україні доленька доспіє.
7) Мерехтить в очах безконечний шлях,
Гине, гине в синіх хмарах слід по журавлях.
8) Ні, наші козаки ще з розуму не спали,
Щоб Вовка од біди сховали!
І так-таки ти сам себе вини:
Що, братику, посіяв, те й пожни.
9) Під гаєм в’ється річенька…
Як скло вода блищить;
Долиною зеленою
Кудись вона біжить.
З яких прозових творів наведено уривки?
1) Ми чесно дотримувались усіх обмежень, які наклали на нас батьки: не висовувались із вікна, бо може продути; не стояли в тамбурі – можна випасти; не виходили на зупинках – можна відстати; не виймали гроші з кишень – можуть украсти; не їли ковбаси чи, не дай, Боже, консервів – можна отруїтись. Якщо оголосити весь список заборон до кінця, то виникне запитання, що зрештою таки можна робити…
2) Шестикласники, певно, одразу ж завели б галасливу, безладну “війну” в сніжки, до якої в гармидері непомітно приєдналися б Митько з Федорком, якби не учитель фізкультури. Він такий низенький та худенький, що Митько й Федорко лише зблизька упізнати його по високій шапці.
3) – Я колись книгу читав, – задумливо сказав увечері Митько. – Так там писалося про те, як на тигрів полюють. Мисливець прив’язує до дерева козеня, а сам сидить у засідці. Козеняті хочеться додому, воно бігає круг дерева на прив’язі і жалібно мекає. А десь поблизу гуляє собі тигр. Він чує – хтось мекає, і думає: “Це, мабуть, козеня.
Піду-но я його з’їм”. От він біжить до дерева, а мисливець із засідки – ба-бах! Тигр – догори лапами, а щасливе козеня відпускають додому.
4) Той, хто не знав нашої ботанічки, міг би подумати, що цілісінькими днями ми тільки й сушили голови над тим, як би під її керівництвом ще глибше зрозуміти навколишній світ. Насправді ж ми мало любили ботаніку, та й не можу сказати, щоб і зоологія вигравала в нашій хлоп’ячій уяві привабливими веселковими барвами.
5) І виросла дивно хороша дочка у старого: біла, мов піна морська, як кушір, кучерявії коси вкривали її по коліна, а очі блакитні світились, як море у ранішній час, а зуби блищали, мов перла з-під вуст коралових. Нічого вона не боялась: ні бурі, ні грому, ні грізної хвилі, бо море було їй як рідне. І сміливо дівчина кидалась з батьком укупі, як часом траплялось когось рятувати, і тільки до кого торкнеться вона, – того не займає розлючене море.
6) Гусак знизився і залітав колами, довго літав і кричав колами так. Та ось і вона. Вода.
Солодка, добра для гусячого малого народу, вода з теплими мілкими затоками, з літніми комариними очеретами, де народилося його гусенятко і він сам…
7) – От що, діти! Почнемо ми з вами тепер щотижня диктовку писати. Я проказуватиму, диктуватиму, а ви пильненько вслухайтеся і пишіть у своїх зошитах те, що я вам диктуватиму!
Вийміть зошити!
Як називається твір, персонажами якого є
– Князь Святослав?
– Вовк?
– Козак і король?
– Павлик?
– Митькозавр?
– Галина Сидорівна?
– Митько?
– Федорко?
– Ніна?
– Баба Секлета?
– Марія Андріївна?
– Ява?
– Захарко?
– Дід Трохим?
– Книш?
Г. Чий це опис-портрет? (Про кого йдеться?)
1) У […] на голові був крислатий дамський капелюшок, який лишився нам у спадщину від однієї дачниці, що відпочивала в нас позаторік. Капелюшок був на […] завеликий і насувався на очі. Щоб хоч що-небудь бачити і не впасти, […] мусив весь час сіпати головою, поправляючи його.
Здавалося, ніби він комусь кланяється.
2) Обличчя в нього сіре й плямисте, як торішнє листя. Губи тонкі і так стулені, мов у роті вода. Очі без вій, круглі й нерухомі, як у півня. Через оті очі здавалося, ніби дід навіки чимось здивований.
Та це тільки здавалося. Мабуть, не було уже в світі нічого, що могло б здивувати діда […]. Вісімдесят третій йому пішов.
До якого циклу (весняного, зимового, осіннього чи літнього) належать уривки календарно-обрядової поезії?
1) Відчини, хазяїне, нові ворота.
Несемо вінок з чистого золота.
Ой вийди, хазяїне, хоч на ганочок,
Викупи, викупи золотий віночок.
2) Ой, хто, хто Миколая любить,
Ой, хто, хто Миколаю служить,
Тому, святий Миколай,
На всякий час помагай,
Миколаю!
3) Там у полі криниченька, навколо пшениченька.
Там женчики жали, золоті серпи мали…
4) Та виходим на травицю – в добрий час,
Нема таких співаночок, як у нас!
Список творів, рекомендованих для прочитання під час літніх канікул
1. Народні думи. “Дума про Марусю Богуславку”.
2. Історичні пісні. “Ой на горі да женці жнуть”.
3. Народні балади. “Ой був в Січі старий козак…”.
4. Тарас Шевченко. “І виріс я на чужині…”, “Заповіт”.
5. Пантелеймон Куліш. “Орися”.
6. Іван Франко. “Захар Беркут”.
7. Андрій Чайковський. “За сестрою”.
8. Богдан Лепкий. “Цвіт щастя”.
9. Степан Васильченко. “Свекор”.
10. Агатангел Кримський. “Святе кохання” (Ідилія), “Весняна розмова”.
11. Наталена Королева. “Скитський скарб”.
12. Микола Сингаївський. “Чорнобривці”, “Полісяночка”, “Батьківське поле”.
13. Борис Антоненко-Давидович. “Крила Артема Летючого”.
14. Борис Харчук. “Планетник”.
15. Валентин Чемерис. “Візантійський кінь”.
16. Василь Голобородько. “Ми йдемо”, “Мова рослин”.
Дякуємо за добрі та відмінні знання! Бажаємо вам успіхів у вивченні української літератури в 7-му класі!