І семестр
З НАРОДНОГО ДЖЕРЕЛА
АВТОРСЬКІ ВІРШІ ТА МАЛІ ЖАНРИ ДЛЯ ДІТЕЙ
Урок 25. ПОЕТИЧНА СКРИНЬКА. СТЕПАН ЖУПАНИН. НАТАЛЧИНА ПРИГОДА
Мета: удосконалювати техніку читання поетичних творів; формувати читацьку самостійність; ознайомити з творчістю Степана Жупанина; розвивати вміння ділитися своїми враженнями про прочитане; виховувати почуття дружби.
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
Вдень в дуплі сидить сова,
Навіть дзьоб не висува,
А вночі вона полює,
Совенят малих годує.
– Мамо, вдень чого сова
Навіть дзьоб не
– Дуже кепсько бачить вдень,
То сидить, анітелень.
– І чого ота сова
Навіть дзьоб не висува?
1) Читання “луною” за вчителем.
2) Гра “Актори”.
Прочитати здивовано, злякано.
Рак-татусь приніс з крамниці Раченятам годівниці.
– Прочитайте повільно, швидко, дуже швидко.
– Прочитайте радісно, сумно, сердито.
– Як плаче немовля? (У-а!)
– Як мама колише дитину? (А-а!)
– Як тато забиває цвях? (Тук-тук!)
– Як каже бабуся внукові замазурі? (A-я, я-й!)
– Як сопе дідусь, коли заснув, читаючи газету?
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Учні ставлять
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогоднішній урок присвячений українському письменникові Степанові Жупанину.
Поет народився 1936 року. Виріс на мальовничій Карпатській землі. Стрімкі гірські потоки, зелені полонини, задушевні народні пісні, забави і праця разом із дорослими – усе це наповнювало його душу щирими почуттями. З часом вони вилилися у цікаві, написані живою, теплою мовою вірші.
Чимало у доробку поета є загадок та скоромовок.
ЛІЩИНА
– Ліщино кучерява,
Чому стоїш ти скраю?
– Тому, що я діброву
Ось тут розпочинаю.
Як маю сто горішків,
З них буде сто ліщинок,
До царства лісового
Аж сто дзвінких стежинок.
І ще одне не знаєш
Ти, хлопчику цікавий:
Мене садила білка –
Горіх сховала в трави.
Його в обійми теплі
Взяла землиця-мати,
А веснонька пригріла –
І стала я зростати.
– З ким розмовляє ліщина? Як вона пояснює свою появу?
– Знайдіть у вірші слова у зменшувально-пестливій формі.
– З якою метою їх ужито?
– З яким настроєм потрібно читати вірш?
Фізкультхвилинка
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
ОПРАЦЮВАННЯ ВІРША СТЕПАНА ЖУПАНИНА “НАТАЛЧИНА ПРИГОДА” (с. 28-29)
– Яка пригода трапилася з Наталкою?
Довідкове бюро
Валка – яр з пологими схилами.
Читання слів “луною” за вчителем
Десь, дітьми, знайшлись, зняв, нещасті, рукавички, невесело, сніжки.
– Пошепки промовте слова з одним складом, дещо голосніше – двоскладові слова, голосно – трискладові, дуже голосно – чотирискладові слова.
Напівголосне читання учнями тексту, кожен – у своєму темпі.
– Хто допоміг дівчинці? Як саме?
– Чи змінився настрій Наталки? Поясніть свою відповідь.
– Що ви можете сказати про Вову?
– Які слова повторюються у вірші? (“Ох, невесело Наталці!”)
Читання вірша учнями “ланцюжком”.
Наталці – у балці;
Загубила – ліпила;
Наталці – пальці;
Пухнасті – нещасті;
Вова – мовив;
Жалко – Наталко.
– Знайдіть рядки вірша, що проілюстрував художник.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
– Який вірш читали на сьогоднішньому уроці?
– Чого він вас навчив?
– Який висновок для себе зробили?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Придумати розповідь – продовження до вірша.