Трамонтан дмухав з берега, був місяць січень чи лютий, море замерзло на сотню метрів, на морі розходилися хвилі, на обрії вони були чорні з білими гривами, добігали до берега напроти вітру, вітер збивав з них білі шапки. Коло берега кригу розбив штормок, а все показувало, що незабаром ревтиме й справжній штормило, на березі стояла стара Половчиха, одежа на ній віялась, мов на кам’яній, вона була висока та сувора, як у пісні.
Одесу видко по другий бік морської затоки, це місто обдував трамонтан, воно височіло на березі, мов кістяк старої шхуни,
Була надморська зима, зимовий туман, за його запоною гримів уже серед моря шторм, докочуючи хвилі дужчі й вищі, засвітився одеський маяк, смуги червоні й зелені, промені червоні й зелені.
Половчиха,
Ревло, схопивши її Мусія. Вона не показувала перед морем страху, вона мовчки стояла на березі – висока й сувора, їй здавалося, що вона – маяк невгасимої сили (Ю. Яновський; 243 сл.).
Завдання до тексту
1. Визначити стиль і тип мовлення.
2. Скласти план до тексту. Орієнтовний план
1. Шторм на морі.
2. Одесу видко по другий бік морської затоки.
3. Половчиха виглядає чоловікову шаланду.
3. Лексична робота.
– Артіль – група людей однієї професії або ремесла, які об’єдналися для спільної праці на основі усуспільнення засобів виробництва.
– Обіч – поруч, поряд.
– Трамонтан – назва холодного північного та північно-східного вітру.
– Шаланда – плоскодонний парусний риболовецький човен, який іноді має чотирикутну форму.
– Шхуна – парусне судно з двома і більше щоглами й косими вітрилами, а зараз і з двигуном внутрішнього згорання.
4. Словниковий диктант. Записати та пояснити правопис слів. Незабаром, кам’яний, обдував, нерухомо, надморський, доко чуючи хвилі, одеський маяк, не показувати, берег, невгасимий.
5. Питання до тексту.
– Охарактеризуйте стихію, про яку йдеться на початку тексту.
– Як автор описує Половчиху?
– Що вона робить на березі моря?
– Яке місто України згадується в тексті?
– Кого чекає Половчиха на березі?
6. За складеним планом стисло Переказ – ати текст.