Це був чудовий віковий ліс, що починався далеко звідси у верхніх землях і широкою пасмугою, звиваючись, як полоз, тягнувся понад лівим берегом Дніпра, ніби прикриваючи його від поля, аж до пониззя.
Вищі від усіх дерев стояли тут сосни, часом густо, часом поодинці, з голими, жовтими, як віск, стовбурами, і зеленими, рясними вершинами височіли вони над лісом, ніби дозорці, що, збивши назад ковпаки й приклавши руки до чіл, пильнують, дивляться у вічність.
Були дні, коли по вершинах сосон угорі пробігав легіт, усе дужче й дужче починали дзвеніти
Тоді над лісом, як вали в морі, котились важкі, чорні Хмари, вони чіплялись за вершини сосон, обгортали тьму дерев, у чорній імлі з хмар починали бити блискавки – вціляли то в одне, то в друге дерево, що з великим гуком, ніби прощаючись із життям, падали, валились на землю (В. Скляренко; 148 сл.).
Завдання до тексту
1. Визначити стиль і тип мовлення.
2. Скласти план до тексту. Орієнтовний план
1. Це був чудовий віковий ліс.
2. Вищі від усіх дерев – сосни.
3. Тьма дерев озивалась шумом-скрипом.
4. Важкі, чорні
3. Лексична робота.
– Дозорці – наглядачі.
– Легіт (діалектне) – легкий приємний вітерець.
– Пасмуга (діалектне) – смуга.
4. Словниковий диктант. Записати та пояснити правопис слів. Шум-скрип, звідси, поодинці, тьма, вершини, дужче, пониззя,
Дзвеніти.
5. Питання до тексту.
– Де знаходився віковий ліс?
– Як дерева були найвищими?
– Опишіть сосни.
– Від чого стовбури сосен починали дужче дзвеніти?
– Що чіплялося за вершини сосен?
– Від чого дерева падали на землю?
6. За складеним планом Переказ – ати текст.