Ось і широкі простори колгоспного баштану! Скільки тут кавунів, динь! Вони лежать і пишаються на сонці, визрівають, наливаються солодким запашним соком.
А дітям яка радість! У хлопців на голих грудях і на животі сірі патьоки засохлого, солодкого соку. Усе кавунами та динями ласують!
Ледве встигли в річці викупатись, а кавуна знову хочеться!
Вороння цілими зграями налітає на баштан. Гава теж розуміє смак і видзьобує в кавуні дірку, а кавун чи диня від цього гинуть.
Дід-сторож увесь день ганяє настирливе вороння, хлопці-помічники теж
Горобці цілими хмарами сідають на соняшники і п’ють насіння.
Спробуй, встережи їх від цих ненажер!
Як був я малий, довелось мені теж стерегти баштан. Увесь день я майже не відпочивав біля куреня, бо все ганяв надокучливих ласунів. У мене був дуже добрий друг – собака Жук.
Великий, чорний, меткий собака. Ми з ним товаришували, бо Жук тільки запримітить, що гави сідають на баштан, зараз мчить туди і ганяє їх, доки не прожене. Потім повернеться до куреня, і, стомлено відсапуючись, лягає в тінь, і позирає на мене, щоб я похвалив його і дав скибу
Не дивуйтесь, мій Жук любив кавуни так само, як і я. Звичайно, я навчив його кавуни їсти. Ото вирву було такого кавуна, що насилу піднесу, розріжу навпіл – одну половину собі, а другу даю Жукові. І він геть-чисто всю червону смачну середину виїсть, тільки миска з лушпини залишиться. Навіть насіння часом випльовує.
Не повірите? Уявіть собі – це чистісінька правда! (О. Копи-ленко; 246 сл.).
Завдання до тексту
1. Визначити стиль і тип мовлення.
2. Скласти план до тексту. Орієнтовний план
1. Ось і широкі простори колгоспного баштану!
2. Вороння цілими зграями налітає на баштан.
3. Дід-сторож і хлопці-помічники пільнують.
4. Спробуй, встережи їх від цих ненажер!
5. Добрий друг – собака Жук.
6. Жук любив кавуни так само, як і я.
3. Лексична робота.
– Баштан – ділянка поля, на якій вирощуються дині, кавуни.
– Гава – те саме, що й ворона.
– Курінь – Тут Легка будівля, сторожка.
4. Словниковий диктант. Записати та пояснити правопис слів. Гава, видзьобувати, дід-сторож, хлопці-помічники, п’ють,
Ненажери, собака Жук, великий, меткий, не прожене, відсапуючись, навпіл, геть-чисто, середина, чистісінька.
5. Питання до тексту.
– Чим ласували хлопці та дівчата на полі?
– Хто намагався пошкодити рослини?
– Хто пильнував баштан?
– Хто допомагав хлопцеві пильнувати кавуни?
– Розкажіть про собаку Жука.
6. За складеним планом Переказ – ати текст.