Чи є в нас Історія, підоснова, підгрунтя, корені? Чи багаті ми багатством багатовіковим і неосяжним?
Твоє походження, твоя історія, історія твого народу ніби підпирають тебе, намножують твої сили. Ти набуваєш багатомір-ності. Тобі здається, ніби життя твоє не обмежується скромними вимірами, як дозволяють закони природи. Адже ти заволодів ще й законами історії. І ось тобі вже тисяча й десять тисяч років, а попереду – незміримість і необмеженість! І гірко стає тобі, коли, озираючись назад, помічаєш недбальство та нехтування досвідом народу
Хтось же бився в XIII столітті з татарами, не пускав татарських вершників у плавні пасти їхніх коней. Не пускав і на Київ, бо ж Батий ішов на золоте місто русичів понад Дніпром. А хто? Ні імені, ні спогаду. Ніхто нікого не знає.
Усе змивається весняними дніпровськими водами, усе проростає травою, розноситься вітрами (77. Загребельний; 139 сл.).
Завдання до тексту
1. Визначити стиль і тип мовлення.
2. Скласти план до тексту. Орієнтовний план
1. Чи є в нас історія?
2. Роздуми над своїм походженням.
3. Хтось же бився в XIII ст. з татарами!
4. Ні імені, ні
3. Лексична робота:
– Батий – монгольський хан і полководець, засновник Золо тої Орди (XIII ст.).
– Плавні – заболочені, порослі вологолюбною рослинністю низькі береги річок, що затоплюються під час повені.
4. Словниковий диктант. Записати та пояснити правопис слів. Підоснова, підгрунтя, неосяжний, багатовіковий, незміри-
Мість, необмеженість, недбальство, невеличкий, Батий, Київ, Дніпро, дніпровські води.
5. Встановити послідовність.
1. Ніхто нікого не знає.
2. Чи багаті ми багатством багатовіковим і неосяжним?
3. Хтось же бився в XIII столітті з татарами, не пускав татарських вершників у плавні пасти їхніх коней.
4. Ти набуваєш багатомірності.
5. Ні імені, ні спогаду.
6. Чи є в нас історія, підоснова, підгрунтя, корені?
7. Тобі здається, ніби життя твоє не обмежується скромними вимірами, як дозволяють закони природи.
6. За складеним планом Переказ – ати текст.