ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА 2-4 класи
3 КЛАС
БРАТИ НАШІ МЕНШІ
Урок 25
Тема. Оповідання та казки про тварин. Ян Грабовський “Рекс”
Мета: ознайомити учнів з оповіданням польського письменника Яна Грабовського; вчити називати основні ознаки оповідання як жанру, знаходити у структурі тексту художні описи тварин, пояснювати їх роль у творі; пробуджувати інтерес учнів до тваринного світу; розвивати навички виразного читання і стислого переказу тексту; виховувати любов до природи, дбайливе ставлення до неї.
Обладнання: таблиця
ХІД УРОКУ
І. Емоційне налаштування на урок
Сьогодні у нас незвичайний урок,
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну відому, в країну чудову,
Що нас так чекає й збагачує мову.
Щоб нам швидше до неї потрапить,
Потрібно екзамен кмітливості скласти.
Тож сядьте рівненько, стежте уважно,
Щоб здогадатись було нам неважко.
– Щоб здогадатися, до якої країни ми сьогодні потрапимо, потрібно пригадати, які країни є нашими сусідами. В одній із цих країн і проживав автор дуже цікавого
II. Вправи на вдосконалення читацьких навичок
1. Розчитування
За таблицею учні читають склади.
1 | К | Ак | Ок | Ук | Ик | Ік | Ек | Єк | Як | Юк |
2 | Л | Ла | Ло | Лу | Ли | Лі | Ле | Лє | Ля | Лю |
3 | Л | Ал | Ол | Ул | Ил | Іл | Ел | Єл | Ял | Юл |
4 | М | Ма | Мо | Му | Ми | Мі | Ме | Мє | Мя | Мю |
5 | М | Ам | Ом | Ум | Им | Їм | Ем | Єм | Ям | Юм |
6 | Н | На | Но | Ну | Ни | Ні | Не | Не | Ня | Ню |
7 | Н | Ан | Он | Ун | Ин | Ін | Єн | Єн | Ян | Юн |
2. Вправа на розвиток уважності
>> Гра “Знайди пеньок”
У таблиці записані однакові слова, а серед них є таке, що відрізняється лише однією літерою. Слова показують дітям протягом кількох секунд. За цей час вони мають знайти і назвати це слово, тобто “пеньок”.
Ніс | Гнів | Носили |
Ніс | Гнав | Носили |
Ріс | Гнів | Носили |
Ніс | Гнів | Косили |
III. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми уроку
– З давніх-давен тварини живуть поряд з людьми. Про їх дружбу написано безліч творів. “Мову” звірів, птахів, комах може зрозуміти лише той, хто доброзичливо спостерігає за ними, не втручається в їх життя, але потрібної миті приходить на допомогу.
Твір, що ми опрацьовуватимемо сьогодні, напевне викличе у вас теплі почуття і бажання більше знати про братів наших менших та оберігати їх. Ви правильно сказали про наші сусідні держави. І в одній з них – у Польщі – жив і творив чудовий письменник Ян Грабовський. Покажіть на мапі, де знаходиться ця країна.
– Про кого ми сьогодні будемо читати, дізнайтеся самі, відгадавши загадку.
Сірий звір, гострий зір,
Він чатує біля нір,
Хижий чи ледачий, –
Спить і здобич бачить. (Вовк)
– Сьогодні ми прочитаємо оповідання “Рекс”. Будемо вчитися виразно читати текст, пояснювати роль тварин у нашому житті, висловлювати свою думку щодо прочитаного.
IV. Робота над новим матеріалом
1. Ознайомлення з біографією письменника
– Інколи здається: ну що можна сказати нового про звичайних коней, собак, кішок, курей чи овець? Виявляється, дуже багато.
Польський письменник Ян Грабовський розповів про своїх улюбленців такі невигадані та незвичайні історії, що почнеш читати – і не одірвешся!
Його герої часто розмовляють одне з одним, жартують, сперечаються. І хоч ми чудово розуміємо, що тварини насправді розмовляти не вміють, у нас ані на мить не виникає відчуття, що автор це вигадав. У чому ж тут секрет? А в тому, що Ян Грабовський дуже любив тварин. І не лише любив. Він їх уважав друзями, помічниками людини. А ще він дуже любив дітей, які все життя його оточували.
Тому твори письменника сповнені невичерпної доброти.
Ян Грабовський прожив довге життя. Майбутній письменник народився у маленькому містечку Рава Мазовецька. За освітою він був інженером-хіміком, але захоплювався й багатьма іншими професіями: вивчав історію мистецтв, викладав у гімназії, складав математичні задачки, писав путівники рідним краєм, який чудово знав і любив.
Та справжнім покликанням Яна Грабовського була література. Тому його книжки “Рекс”, “Пуцек”, “Крилата братія”, “Улюблений звіринець” добрі, мудрі та світлі, їх дуже люблять польські дітлахи, та й не тільки польські, бо твори письменника перекладено багатьма мовами світу.
Тепер про нього знатимете і ви.
2. Читання тексту вчителем
3. Словникова робота
– Поясніть, як ви розумієте значення слів: бовкнув (сказав, проговорився), пожитки (речі, гостинці, клунки), лемент (крик, гамір), прожогом (дуже швидко).
4. Читання казки учнями (ланцюжком)
5. Аналіз змісту з елементами вибіркового читання
– Як вовк потрапив до людської оселі?
– За що люди полюбили його?
– Які повадки хижої тварини проявилися в Рекса?
– Прочитайте, як господар провчив вовка за те, що він ловив курей.
– Чому саме вміння бути вірним другом згубило Рекса? Зачитайте.
6. Хвилинка-цікавинка
– Своєю зовнішністю звичайний, або сірий, вовк нагадує великого сильного собаку.
Проте його дуже легко впізнати за властивими лише вовкам ознаками. У нього широколоба голова з масивною видовженою мордою, могутні ікла. Хвіст завжди тримає опущеним.
Гострі вуха або стирчать догори, або притиснуті назад і ніколи не згинаються вниз, як у собак.
У багатьох, певне, склалося враження, що вовк – могутній цар усього тваринного світу України і сильнішого звіра за нього немає. Він на всіх нападає (навіть на ведмедя), усі його бояться. Кожна тварина, зачувши дух сіроманця, прожогом утікає світ за очі.
Але ні. Є в природі і той, кого вовк боїться дужче за мисливця. Це орел-беркут, найбільший хижий птах.
– Подивіться на дошку, я покажу вам картини із зображенням вовка.
– Чим він відрізняється від звичайного собаки?
7. Розвиток зв’язного мовлення
1-ша група
Розказати, якою ви уявляєте дівчинку Крисю, яка у неї вдача, зовнішній вигляд
2-ша група
Розказати, яким ви уявляєте двір, у якому жили господарі і Рекс
8. Робота в зошиті
V. Узагальнення й систематизація знань
– Чи погоджуєтеся ви з думкою, що домівка диких тварин – ліс? Обгрунтуйте свої міркування.
VI. Підсумок уроку
– Що повчального для вас у цьому оповіданні?
– Які почуття викликає у вас така кінцівка твору?
– Чи справді таке може статися у реальному житті?
Завдання для ерудитів
– Прочитайте самостійно інші твори Яна Грабовського про дітей і тварин, сповнені невичерпною добротою. Це оповідання “Мітка”, “Чорний півень”.