Літературне читання 4 клас – О. Я. Савченко – Освіта 2015
РОЗДІЛ П’ЯТИЙ. ВИДАТНІ УКРАЇНСЬКІ ПИСЬМЕННИКИ
Максим РИЛЬСЬКИЙ (1895-1964)
Максим Таде́йович Рильський – поет, учений, перекладач – народився в Києві.
Він зростав у високоосвіченій родині, де знали й цінували народну культуру.
Максим Рильський навчався в одній із київських гімназій, де здобув добру освіту. Певний час він жив у родині видатного українського композитора Миколи Лисенка. Прекрасно грав на роялі, добре знав музику.
Любов до квітів, садівництва
Любов до рідної землі, щире захоплення її красою й людською працею звучать у творах поета.
ДИТИНСТВО
На стільці я їду по Сахарі,
Пелікана з палички стріляю,
Полинаю в піну Ніага́ри1,
Океан на трісці пропливаю.
Вчора був я ло́цманом2.
Синіли і ревіли темнокосі хвилі,
А сьогодні я господар вілли,
Де в саду блукають пави білі.
Взавтра маю їхати в Пампаси,
Де бізони бродять табунами,
І складаю їстівні припаси:
Сухарі,
А Ясько готує томага́вки3
І бурмоче, чистячи гвинтовки,
Що, мовляв, бізон – не для заба́вки,
А Пампа́си – не Криве й не Бро́вки.
П’ятирічний Максим Рильський з батьком Тадеєм Рильським і хрещеним батьком (фото 1900 року)
1 Ніага́ра – великий водоспад на кордоні Канади і США.
2 Ло́цман – провідник суден по річках, каналах тощо.
3 Томага́вки – зброя індіанців Північної Америки у вигляді сокирки.
1. Про які роки свого життя згадує поет?
2. У які ігри гралися хлопчики? З чого видно, що вони веселі фантазери?
КИМ ХОЧЕШ БУТИ, ХЛОПЧИКУ, В ЖИТТІ?
Серйозний, як усі Котигоро́шки,
Ти на питання це подумав трошки
І відповів: людиною. Дитя!
Благословля́ючи твоє життя,
У трудну виряджаючи дорогу,
Яку пораду чи пересторо́гу
Я кращу дам, ніж дав собі ти сам?
Будь вірним слову, що усім словам
Із ним одним ніколи не зрівняться!
Хай веселять тебе любов і праця,
Хай дружби непога́сної крило
Гірке від тебе відганяє зло,
І хай у час останній свій про сина
Спокійно я подумаю: Людина!
Перевір, чи так ти зрозумів значення слів:
Благословля́ючи – схвалюючи, даючи на щось згоду;
Пересторо́га – попередження, засторога від чогось;
Непога́сна – сильна, неослабна.
1. Обміняйтесь думками: хто такий Котигорошко? У якому значенні у вірші вжито це ім’я?
2. Прочитай рядки, у яких говориться про те, що означає бути людиною.
3. Поміркуйте разом! Чому в останньому рядку слово Людина написане з великої літери?
4. Вивчіть вірш напам’ять.
ПЕРЕВІР СВОЇ ДОСЯГНЕННЯ
Знаю…
– Коли, у якій родині народився Тарас Шевченко? Де він вчився на художника? Яку назву має його перша книжка віршів?
– Де, у якій родині народився Іван Франко? Як він навчався? Які оповідання про своє дитинство написав?
– У якій родині росла Леся Українка? Який її вірш був надрукований першим?
– Де минули дитячі роки Павла Тичини? Де він навчався?
– Коли народився Максим Рильський? Чим захоплювався письменник?
Розумію, можу пояснити…
– Чому Тараса Шевченка називають Кобзарем українського народу?
– Чому Івана Франка називають поет-Каменяр?
– Чому в Лариси Косач псевдонім Леся Українка?
– Як сприймав і передавав у віршах красу природи Павло Тичина?
– Яким було дитинство в Максима Рильського?
Умію…
– Виразно розказати напам’ять вивчений вірш (на вибір).
– Розповісти, чим захоплювалися видатні письменники.
– Визначити, до яких жанрів належать прочитані твори.
– Назвати образні вислови з прочитаних поезій, які тобі запам’яталися.
Виявляю ставлення, почуття…
– Що тебе вразило, здивувало в розповідях про життя видатних письменників?
– Які рядки з поезій стали для тебе особливо важливими, вразили красою, мудрістю?
– До чого спонукає читачів вірш “Ким хочеш бути, хлопчику, в житті?” Максима Рильського?
– Що ще ти хотів би дізнатися про життя видатних українських письменників?