УРОК 50
Тема. М. Коцюбинський. “Дорогою ціною”. Кохання Остапа й Соломії як центральний мотив у творі. Його непереможна сила, що рухає вчинками, поведінкою, вибором героїв.
Романтичність, мужність і сила волі української жінки Соломії.
Мета: на основі сюжету твору розкрити тему кохання Остапа і Соломії як центрального мотиву; формувати вміння аналізувати вчинки героїв, розповідати про їхні почуття, добираючи матеріали з тексту; виховувати красу глибокого почуття кохання, мужності, сили волі як рис характеру, необхідних для боротьби
Обладнання: ілюстрації до твору “Дорогою ціною”.
Хід уроку
І. Організація навчальної діяльності.
1. Заслуховування учнівських повідомлень: “Тема волі та справедливості в зарубіжній романтичній літературі”.
2. Читання та коментування епіграфів, які учні підібрали до твору.
3. Бесіда за питаннями.
– Яке лихо спіткало Соломію й Остапа в плавнях? Якою була поведінка героїв в скрутну хвилину життя?
– У чому виявилися мужність, стійкість, воля до життя Соломії під час блукання у плавнях? Чи про свій порятунок вона дбала? Знайдіть відповідну цитату в тексті.
–
– Стисло перекажіть зміст четвертого розділу. До яких заходів вдається Соломія, щоб визволити Остапа з в’язниці? Чому їй не пощастило?
– Який план склала Соломія, коли дізналася, що Остапа повезуть човном?
– Хто допоміг героїні реалізувати її план? Чому, на вашу думку, автор дав Івану таке прізвище – Котигорошко?
– Чим закінчилася спроба визволення Остапа? Розкажіть, як і чому загинула Соломія.
– Як склалося подальше життя Остапа? Виразно прочитайте та прокоментуйте останній монолог персонажа: “Оце ззаду пам’ятка від пана, а спереду, між ребрами, маю дарунок від москаля… кругом латаний… з тим і до Бога піду… Дорого заплатив я за волю, гірку ціну дав… Половина мене лежить на дні Дунаю, а друга чекає й не дочекається, коли злучиться з нею…”
4. Проблемне питання.
– Як ви гадаєте, у чому краса стосунків між Остапом і Соломією? Чи можна стверджувати, що не лише прагнення до волі, але і їхнє кохання було тією непереможною силою, що рухала вчинками, поведінкою, вибором героїв. Аргументуйте своє твердження.
5. Творче завдання.
– Уявіть, що Соломія не загинула. Як склалося б життя героїв? Чи були б вони разом? Чи зберегли б своє кохання?
Придумайте власну версію закінчення твору.
II. Підбиття підсумків.
III. Домашнє завдання.
Підготуйтеся до характеристики образу Соломії на тему: “Романтичність, мужність і сила волі української жінки”.