Україно моя, мені в світі нічого не треба,
Тільки б голос твій чути і ніжність твою
Берегти.
А. Малишко
Андрій Малишко народився і виріс на наддніпрянських кручах, його вели у світ обухівські дороги і київські тракти. І це не географічні пунктири долі, а духовний материк, що виховав його як людину і поета й увічнився в його художньому слові:
Пам’ятаєш?
У камені, в колії добрій,
Чи літо, чи осінь
Або дощик-пороша,
Простеляла для мене далекий обрій,
Дорого під яворами. Моя найдорожча.
Від рідної неньки навчився
Звертаючись до вічної теми людської долі, призначення людини нас землі, поет йде від глибинного засвоєння народної етики як життєтворчої сили; постійно та послідовно прагне митець впровадити її у дійсність, утвердити належною шкалою
Поезію Малишка пронизує пафос активної життєвої позиції співвітчизника, натхненного прикладом попередніх поколінь. Це цілком відповідало складному духові часу – і щирому пориву народу, що завзято будував нове життя, і лукавій ідеї самозречення особистості “в ім’я” світлого майбутнього, що дозволяла “вождю всіх часів і народів” робити з тієї особистості, що заманеться.
Але Малишко не так намагався відбити героїку своєї епохи та її винятковість, як у фактах героїчних діянь вичитував моральні заповіти свого роду; гуманістичність вікових світоглядних орієнтацій цілого етносу. В алегоричному образі бусела поет показує людину, яка понад усе любить свою землю, свій дім, свою родину:
Не смійтесь, я теж на бусла схожий
Такою ж любов’ю до отчого дому.
До кращих поетичних книг української літературі війни належать збірки Малишка “Україна моя!”, “Битва”, “Ярославна”.
Людина, якою вона, насправді є, з усіма своїми болями і радощами, круто вимішаним земним “я” була відображена у Малишка з небаченою достеменністю. Скільки добра і драматизму в образі кашовара з однойменного вірша. Скінчилася, його роль на ВІЙНІ, завершилося його мале діло, лишилися чуйність і совість, які й допомогли вистояти і виконати належне. Це – головне, а решта – маршал ти був чи їздовий – небагато важить на терезах часу.
Починається нове життя, але моральні засади ті ж, що і рік, і століття тому. Решта – важить небагато.
Кожний вірш циклу “Україно моя!” звучить як продовження давно розпочатої й веденої подумки розмови зі своєю землею. Персоніфікована Вітчизна, “польова моя мрійниця”, “крапля у сонці з весла”, де згорьовані батько й мати, є учасницею діалогу, мова якої передається через роздуми і поривання ліричного героя, відлунюється зміною тону й теми в кожному наступному вірші.
Справжнім трагізмом перейняті рядки поета про його нерозривний зв’язок із землею, яку доводиться лишати: “я дививсь – і німів, і прощавсь – і прощатись не міг”.
Та ось у голосі Вітчизни він чує ноти, які прояснюють його затуманений сльозою погляд і видобувають з серця слова воїнської самопосвяти. Не тільки болем, а й святим гнівом сповнена рідна земля, і митець долучає свій голос до великої клятви народу:
Буду дихати, падать, рости й воювати до жаги
Бо великий наш гнів, бо дорога рівнішою є.
Не скоро ще заговорить поезія про ціну, що її платить народ у цій боротьбі, а Малишко у своїй відвертій розмові з Вітчизною скаже про майбутнє – переможне, радісне і водночас порубцьоване війною, бідою гартоване, але через те дорожче:
Вставай, моя рідна, розлуки доволі,
Які ми з тобою ще будем багаті –
Веселкою в небі, барвінком у полі,
Розплатою – люттю при спаленій хаті…
Простіть, якщо словом кого запечалю,
Далекі мої, дорогі, помарніли!
В останній період творчості Малишко відмовляється від спроб примирити гуманістичну народну етику з реальною практикою життя, а з упевненістю в правоту народу протиставляє його здоровий глузд химерному поступу новітньої цивілізації, її хижим зазіханням, що відбивається в його неприйнятті науково-технічної революції.
У книгах “Дорога під яворами”, “Рута”, “Серпень душі моєї” звучать тривожні роздуми про світ і поступ, моральну забезпеченість сучасності. Природа виступає в поета суддею суспільної практики і незрадливим моральним орієнтиром:
У круглястім беретику,
Лиш похилений трохи,
Мій малий амулетику
На краєчку епохи.
(“Соняшник”)
Образ Вітчизни у Малишка злитий з категорією долі, – гіркої і щасливої, невичерпної і до болю короткої, – долі, в якій життя особистості мить у мить переливається в буття Батьківщини. Це – неосяжний світ, поділений між “мною, тобою і кимось третім”, поділений і неділимий.