Українська література 7 клас – Л. Т. Коваленко – Освіта 2015
“ТИ ЗНАЄШ, ЩО ТИ – ЛЮДИНА…”
ВАСИЛЬ СИМОНЕНКО (1935 -1963)
ЛЕБЕДІ МАТЕРИНСТВА
Мріють крилами з туману лебеді рожеві,
Сиплють ночі у лимани зорі сургучеві.
Заглядає в шибу казка сивими очима,
Материнська добра ласка в неї за плечима.
Ой біжи, біжи, досадо, не вертай до хати,
Не пущу тебе колиску синову гойдати.
Припливайте до колиски, лебеді, як мрії,
Опустіться, тихі зорі, синові під вії.
Темряву тривожили криками півні,
Танцювали
Лопотіли крилатим і рожевим пір’ям,
Лоскотали марево золотим сузір’ям.
Виростеш ти, сину, вирушиш в дорогу,
Виростуть з тобою приспані тривоги.
У хмільні смеркання мавки чорноброві
Ждатимуть твоєї ніжності й любові.
Будуть тебе кликать у сади зелені
Хлопців чорночубих диво-наречені.
Можеш вибирати друзів і дружину,
Вибрати не можна тільки Батьківщину.
Можна вибрать яруга і по духу брата,
Та не можна рідну матір вибирати.
За тобою завше будуть мандрувати
Очі материнські і білява хата.
І якщо впадеш ти на чужому полі,
Прийдуть з
Стануть над тобою, листям затріпочуть,
Тугою прощання душу залоскочуть.
Можна все на світі вибирати, сину,
Вибрати не можна тільки Батьківщину.
Інна Пантелеймонова. Ой да гой, да гой, ніченька іде…
БУДЬ УВАЖНИМ ДО СЛОВА
Лима́н – затока з морською водою в гирлі річки або озеро поблизу моря.
Сургуче́вий – від сургуч: забарвлена тверда смола, віск, що легко плавиться й застигає; коричневий.
ПОМІРКУЙ НАД ПРОЧИТАНИМ
1. Визнач два провідних мотиви у творі. Відповідаючи, наводь цитати на підтвердження своєї думки.
2. Опиши, як автор змальовує казковий дивосвіт у першій частині твору.
3. Поясни символічний зміст образу лебедів на початку поезії.
4. Пригадай, у творі якого письменника також використано образ лебедів і якого символічного значення він набуває. Порівняй символ лебедів в обох творах.
5. Визнач мовні засоби, які використовує автор для створення чарівної казки дитинства.
6. Поміркуй, чи з однаковою інтонацією ти читатимеш два перші та третій двовірші. Свою думку доведи.
7. Проаналізуй, як у вірші розкривається мотив дороги і що він означає. Відповідаючи, використовуй цитати.
8. Визнач засіб милозвучності, який допомагає авторові передати тривогу матері перед майбутнім дорослим життям сина.
9. Поясни, які образи-символи використано в останній частині твору. Що кожен із них означає?
10. Поясни, які духовні цінності визначає автор як незмінні для кожної людини. Відповідь підтверджуй цитатами.
11 Охарактеризуй ліричного героя твору. Відповідаючи, використовуй цитати.
12. Визнач ідею твору.
13. Розкажи, який відгук знайшов цей вірш у твоїй душі. Про які події особистого життя він тобі нагадує? Які думки й почуття в тебе викликає?
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Навчися виразно читати вірш.
2. Випиши в зошит художні образи з твору й усно поясни їхнє значення.
3. Доведи, що твір “Лебеді материнства” – колискова.
4. За інтернет-джерелами або іншою довідковою літературою з’ясуй, чому людину в Радянському Союзі вважали “гвинтиком суспільства”. Підготуй коротке усне повідомлення про це на наступний урок.