Українська література 6 клас – О. М. Авраменко
ЗАГАДКОВО ПРЕКРАСНА І СЛАВНА ДАВНИНА УКРАЇНИ
КАЛЕНДАРНО-ОБРЯДОВІ ПІСНІ
Пісні весняного циклу
Веснянки
КРИВИЙ ТАНЕЦЬ
Ми кривого танцю не виведем кінця.
Треба його вести, як віночок плести.
Приспів:
То на гору, то в долину.
То в будяки, то в кропиву.
Верба на вербу впала, парубків побила.
Парубки сиділи і коня лупили.
В Тарнарудськім млині всі пропали свині.
Хлопці шкіри натягали, усі зуби поламали.
Наші хлопці, наші з’їли горнець кваші1.
Ще
Зауважте!
Поетичним творам, зокрема й народним пісням, властивий прийом повтору, або рефрену. Це – повторення групи слів, рядка чи кількох віршових рядків. У піснях повтор (рефрен) ще називають приспівом.
1. Під час виконання веснянок
А водять козу
Б носять сонце
В пускають вінки по воді
Г прикрашають сніп квітами
2. У назві пісні “Ой весна, весна – днем красна” використано
А персоніфікацію
Б порівняння
В гіперболу
Г епітет
3. Установіть відповідність.
Уривок 3 пісні | Назва |
1 Верба на вербу впала, Парубків побила. Парубки сиділи і коня лупили. | А “Ой весна, весна – днем красна” Б “Ой кувала зозуленька” |
2 Співай, співай, товаришко, Бо заходить сонце. 3 Хай вродиться житечко, Ще й озимая пшениця, І усякая пашниця. | В “Там у полі криниченька” Г “Кривий танець” |
4. Чому веснянки називають закличними піснями?
5. Про що співається у веснянці “Ой весна, весна – днем красна”?
6. Чому у веснянці “Ой кувала зозуленька” товаришку багато разів просять співати?
7. Знайдіть повтори у веснянках “Ой весна, весна – днем красна” й “Ой кувала зозуленька”. Яка їх роль у піснях?
8. Знайдіть і прочитайте слова із зменшено-пестливими суфіксами в пісні “Ой весна, весна – днем красна”. Яку роль відіграють слова з цими суфіксами в пісні?
9. Що таке повтор? Знайдіть повтор у пісні “Ой кувала зозуленька”. Як ще називають повтор?
10. Прокоментуйте зміст “Кривого танцю”.
11. Випишіть у робочий зошит звертання з пісень “Ой весна, весна – днем красна” та “Ой кувала зозуленька”.
12. Якою ви уявляєте музику, що має супроводжувати веснянки? У своїй відповіді розкажіть про темп мелодії, настрій, музичні інструменти.
1. Написати невелике оповідання (7-10 речень) про прихід весни, що бореться із зимовим холодом. Скористатись у своїй роботі уривком (2 рядки) однієї з веснянок.
2. Намалювати ілюстрацію до однієї з веснянок(за бажанням).