Мета: ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом американського фантаста Рея Бредбері; формувати вміння аналізу художнього тексту; розвивати логічне і творче мислення; вдосконалювати навички роботи в групах; прищеплювати почуття людяності та милосердя; виховувати любов до краси, мистецтва.
Обладнання: портрет письменника, репродукція картини Леонардо да Вінчі “Джоконда”, тексти твору, понятійний словник.
Епіграф:
Я той, ким сам себе зробив.
Я там, де сам себе оселив.
Мій світ такий, яким я сам його створив.
Р. Д.
Хід уроку
I. Повідомлення Теми та мети уроку
II. Мотивація навчальної діяльності
Актуалізація знань. Перевірка випереджального домашнього завдання (прочитати біографію письменника, зробити записи у зошитах.)
Форма перевірки – бесіда за схемою
Рей Дуглас Бредбері, хто він?
/і\
ДитинствоНавчанняТворчість
12З
Короткі відомості з біографії
1.Народився 22 серпня 1920 року в маленькому містечку Уокіган в незаможній сім’ї. Батько був електриком. У дитячі роки його оточували любов і турбота близьких людей, тому дитинство назавжди лишилось золотою порою, а родина – найбільшою
2.”У мене не було коштів, щоб вступити до університету, втім, в університеті нічого не дають для становлення особистості, письменник повинен навчати себе
Сам. Я відвідував публічну бібліотеку, працював там З – 4 дні щотижня. До 20 років я вже прочитав усі значні п’єси, знав американську, французьку, італійську, англійську історії…”
3.У 1932 році почав писати. Перше оповідання опубліковано у 1938 році. Щотижня Рей Бредбері пише по оповіданню, але публікує лише деякі, решту спалює.
Всесвітнє визнання принесли у 1951 році “Марсіанські хроніки”, у 1953 – “451 градус за Фаренгейтом”.
4.Цікаві факти: улюбленим героєм був капітан Немо; виховувався на сімейній легенді про прабабусю, яку нібито спалили під час процесу над відьмами у 1692 році; автор понад 800 творів різних жанрів; друге ім’я дістав на честь актора Дугласа Фербенкса.
III. Слово вчителя. Рей Дуглас Бредбері увійшов у літературу як письменникфантаст, як письменник з не абиякою творчою фантазією. Його Твори захоплюють
Своєю неймовірністю, оригінальністю. Коли їх читаєш, здається, що людина здатна таке навіть уявити. Поринаєш разом з героями творів у Майбутнє, у минуле, супроводжуєш їх, співчуваєш їм, знаходишся поруч з ними і намагаєшся навіть допомогти.
Ви, мабуть, неодноразово бачили фантастичні фільми, читали фантас тичні оповідання.
-А що ж таке фантастика?
Теорія літератури
Фантастика – щось химерне, вигадане, мало ймовірне, створене уявою, показане в дуже перебільшеному чи надзвичайному вигляді
Оповідання, новела – невеликий епічний твір про якусь незвичайну подію з несподіваним фіналом.
Антитеза – протиставлення.
Бесіда.
-У якому ж жанрі написана “Усмішка”?
-Які враження викликав у вас твір?
-Як змальовується майбутнє людства в
Оповіданні?
-Якими постають люди майбутнього? Автор твору буде,..( закінчіть думку)
-зображати небезпечні наслідки..,
-попереджати нас про небезпеку…,
-висловлювати своє занепокоєння….
Робота з репродукцією картини Леонардо да Вінчі “Джоконда”
-У чому полягає таїна Джоконди?
-Яким був результат боротьби добра і зла в душі Тома?
IV. Аналіз твору
Дослідницькопошукова робота в групах
Письменник у творі порушує важливе питання: Якою є людина і який світ вона для себе збудує? Відповідь на це питання ми знайдемо під час роботи в групах.
План роботи в групі:
-обрати лідера групи;
-розподілити обов’язки;
-робити записи в зошиті;
-знайти цитатне підтвердження висновків;
-слухати і коментувати інших. .
Словникова робота (запис на дошці)
Культура: 1. Сукупність досягнень людства у виробничому, суспільному, розумовому відношенні.
2. Високий рівень чогонебудь, високий розвиток,
Уміння..
Цивілізація: 1.Сукупність суспільного розвитку й матеріальної культури.
2. Про сучасну європейську культуру.
Бездуховна людина нічого не може створити, вона здатна тільки руйнувати.
Висновок: “Усе починається з любові”.
Слово вчителя. Рей Дуглас Бредбері зображує світ, у якому загинула культура. Проблемне питання сформульоване і звучить у самому творі: “Як ми дійшли до такого стану?”. Автор дає відповідь: “Уся справа в ненависті”. Загибель культури і цивілізації є наслідком того, що люди втратили здатність любити.
Але письменник вірить у духовне відродження людини. Якщо в серці хоча б однієї людини перемагає добро, то світ не загинув. Можливо, Том, дитина, і є якраз тією людиною, яка поверне світові гармонію.
IV. Домашнє завдання (на вибір):
-намалювати ілюстрації до твору і прокоментувати їх;
-підготувати повідомлення про автора картини “Мона Ліза”;
-дібрати цитати до описів місцевості, де відбуваються події твору.
Н. Г. Івасюк, учитель методист Хмельницька обл.